Етикетите към храните: кои са задължителните реквизити

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

При доставка до вкъщи, клиентът може да поиска допълнителна информация

Всички неопаковани храни, които стигат до крайния потребител, трябва да бъдат етикетирани. Това е регламентирано в Наредба за предоставянето на информация на потребителите за храните, която е публикувана в брой 25 на Държавен вестник. Подобен етикет ще трябва да се сложи или в близост до насипната храна, при доставка на храната за вкъщи или при поискване от клиента.

Изискванията се отнасят при директна продажба на неопаковани храни на краен потребител, както и такива, които се предлагат от заведенията за обществено хранене, където продуктите не са предварително опаковани. Етикетите трябва да имат задължителни реквизити, сред които са наименованието на продукта, срокът на минимална трайност или годност, както и информация за бизнес оператора, който предлага храната на пазара.

Съгласно наредбата информация за съдържанието на продуктите се поставя в близост до храната, на мястото на предлагането й в обекти за търговия на дребно с храни. За храни, които са предварително опаковани и се доставят от заведения за обществено хранене, клиентът ще бъде информиран за съдържанието им при получаване на храната. Съдържанието на храни, които се консумират в заведения за обществено хранене, може да бъде поискано от потребителя на място.

Освен това етикетите трябва да бъдат с маркировка, позволяваща идентифициране на партидата, към която принадлежи храната. Това ще позволи храните, които представляват риск за здравето на потребителите, да бъдат по-лесно проследени и възбранени.

Основната цел на измененията е защита на здравето на потребителите и гарантиране правото им на информираност. До момента за тези храни се изискваше единствено да бъдат посочени съставките, причиняващи алергии или непоносимост.

Обозначаване на партидата на храната няма да се изисква за селскостопански продукти, които се продават или доставят в пунктове за временно складиране, обработка или опаковане, когато се транспортират до предприятия за производство на храни или пък подлежат на незабавна преработка в производствено предприятие. Подобно е изискването и към предлаганите храни за продажба на краен потребител без предварително опаковане, или когато храните се опаковат по искане на потребителя или са предварително опаковани за незабавна продажба. Партидата няма да се пише и върху опаковки, чиято най-голяма страна е с площ до 10 cm2. Порциите сладолед също няма да се маркират с партида.

 

Повече по темата за етикетите четете в априлския брой на списание A ZONA

ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА