Светлана ТРИФОНОВСКА
„Един от проблемите, който притеснява Брюксел е, че се превеждат авансово пари на общините, преди да минат обществените търгове“
-Госпожо, Боянова, обръщам се към вас като бивш ресорен зам.министър по земеделие. Миналата година по това време вие направихте наддоговаряне по мерки 321 и 322 на ПРСР. Кои са според вас, подводните камъни по общинските мерки от гледна точка на ЕК, изхождайки от опита си. Появиха се сигнали в медиите, че може да не ни признаят авансови плащания, но г-н Гечев категорично отрече, да има такова писмо от ЕК до България преди час.
– Аз също не знам за официална информация, че наистина има такъв документ от ЕК. Един от въпросите, които сме обсъждали с ЕК по отношение на общинските мерки и който България трябва да изчисти е, че държавата превежда авансово 50% от парите по проекта в банка, преди общините да са провели обществените си поръчки. Така, в повечето случаи се оказва, че държавата е превела по- голяма сума от това, което впоследствие изпълнителите заявяват. Причината за това е, че обикновено след проведена обществена поръчка стойността на проекта се намалява в сравнение със стойността и по договор. И когато се направи равносметка, се оказва, че са преведени повече от максимално допустимите по регламент 50% аванс. Тази тема е била предмет на дебати и преговори с ЕК и затова смятам, че е възможно да не ни признаят авансовите суми.
– Тогава защо не се спазва този принцип, а се превеждат авансово?
Защото по принцип това не противоречи на конкретни текстове от Регламента и е било практика до момента, но реално е въпрос на добро финансово управление на средствата по ПРСР. Общините имат нужда от тези пари, но реално не могат да ги ползват преди избор на изпълнител и това е следващият въпрос, по които сме водили разговори с ЕК. Все пак трябва да отбележа, че когато преговаряш с Брюксел срещу теб се вадят купища документи, текстове, регламенти, чрез които се сочат аргументи за признаване или не на разходи по Програмата. Ти от своя страна трябва да представиш пак такива документи, наредби, регламенти, с които да ги убедиш, че си прав за да не ти вземат пари. Трябва да можеш да се изправиш срещу тях и да удариш с аргументи по масата, за да не изгуби страната ти средства. Аз например, бих казала на колегите от МЗХ в момента, нищо че са от друго правителство, да не обръщат внимание на това, което се говори и пише, а да намерят всички възможни начини да убедят ЕК в правотата си. Аз не се радвам, че управляващите независимо от коя политическа сила са, ще загубят парите, важно е България да не губи пари.
-В случай, че Брюксел не признае авансово средства, какво става с тези пари, които предварително бяха преведени през декември на общините. За сметка на бюджета ли остават?
– Не, тези пари общините не могат да ползват преди да проведат обществени поръчки, но те могат да почнат изпълнението на проекта със собствени средства, а в повечето случаи общините не разполагат с такива.
-Защо?
– Защото ДФЗ ги превежда под условие, което означава, че тези пари си стоят по сметките на общините и в случай на проблем, държавата може да поиска да се възстановят от общините.
-Значи няма проблем за бюджета, така ли?
– Няма, но не това е доброто, важното е да не се губят пари по програмата. Трябва да се рискува, но затова трябва да си виртуоз в боравенето с нормативните документи, много компетентен и много смел.