ЕК предлага нови стандарти за храните

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

Има промени в изискванията за етикетите и опаковките на няколко групи продукти

Европейската комисията предложи да се преразгледат съществуващите пазарни стандарти, приложими за редица селскостопански хранителни продукти , като плодове и зеленчуци, плодови сокове и конфитюри, мед, птиче месо или яйца. Предложените ревизии трябва да помогнат на потребителите да направят по-информиран избор за по-здравословна диета и да допринесат за предотвратяване на хранителните отпадъци. Комисията представи следните предложения:

Етикетиране за произход: По-ясни, задължителни правила за етикетиране на произхода за мед, ядки и сушени плодове, узрели банани, както и подрязани, обработени и нарязани плодове и зеленчуци (като пакетирани листа от салата). Държавата или страните на произход в случай на блендове или миксове трябва да фигурират на етикета. Изброяването на страните на произход ще увеличи прозрачността за потребителите. Това също така трябва да насърчи производството на тези продукти в ЕС.

Хранителни отпадъци: Предложените ревизии засягат хранителните отпадъци и отпадъците от опаковки. Например така наречените „грозни“ плодове и зеленчуци (с външни дефекти, но все още подходящи за местна/директна консумация), продавани на местно ниво и директно от производителите на потребителите, ще бъдат освободени от спазването на пазарните стандарти. Валоризирането им в „свежо“ състояние може да предложи на потребителите повече възможности да купуват пресни плодове и зеленчуци на по-достъпни цени и да облагодетелства производителите, работещи в къси вериги на доставки. Някои продукти, засегнати от природни бедствия или други извънредни обстоятелства, също могат да бъдат продавани, ако са безопасни за консумация.

Опаковка: Продуктите, предназначени за дарение, могат да бъдат освободени от основните изисквания за етикетиране. Това ще намали бюрокрацията и етикетите и следователно ще улесни ангажираността на операторите в даренията.

Плодови сокове: Ще бъде възможно плодовите сокове да носят споменаването „без добавени захари“, за да се изясни, че за разлика от плодовите нектари, плодовите сокове по дефиниция не могат да съдържат добавени захари – характеристика, за която повечето потребители не знаят. Освен това, за да се отговори на нарастващото потребителско търсене на продукти с по-ниско съдържание на захар, на етикета на преформулирания плодов сок ще бъде позволено да посочва „плодов сок с намалено съдържание на захар“. За допълнително опростяване и адаптиране към потребителските вкусове терминът „кокосова вода“ вече може да се използва заедно с „кокосов сок“.

Конфитюри и конфитюри: Плодовото съдържание на конфитюрите ще се увеличи от 350 грама на минимум 450 грама (на 550 грама за екстра качество) на килограм готов продукт. С увеличаването на плодовото съдържание навсякъде, на потребителите ще бъде предложен продукт с по-малко свободни захари и повече плодове, отколкото получават в момента. Терминът „мармалад“, разрешен досега само за конфитюри от цитрусови плодове, сега ще бъде разрешен за всички конфитюри, за да се въведе възможност за коригиране на името на продукта към най-използваното на местно ниво.

Яйца: Слънчевите панели вече могат да се използват на открито, използвани в системи за свободно отглеждане на яйца. Това ще стимулира по-голямото предлагане на енергия от възобновяеми източници. Маркирането на яйцата също ще се извършва директно във фермата, което ще подобри проследимостта.

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА