Има промени в изискванията за етикетите и опаковките на няколко групи продукти
Европейската комисията предложи да се преразгледат съществуващите пазарни стандарти, приложими за редица селскостопански хранителни продукти , като плодове и зеленчуци, плодови сокове и конфитюри, мед, птиче месо или яйца. Предложените ревизии трябва да помогнат на потребителите да направят по-информиран избор за по-здравословна диета и да допринесат за предотвратяване на хранителните отпадъци. Комисията представи следните предложения:
Етикетиране за произход: По-ясни, задължителни правила за етикетиране на произхода за мед, ядки и сушени плодове, узрели банани, както и подрязани, обработени и нарязани плодове и зеленчуци (като пакетирани листа от салата). Държавата или страните на произход в случай на блендове или миксове трябва да фигурират на етикета. Изброяването на страните на произход ще увеличи прозрачността за потребителите. Това също така трябва да насърчи производството на тези продукти в ЕС.
Хранителни отпадъци: Предложените ревизии засягат хранителните отпадъци и отпадъците от опаковки. Например така наречените „грозни“ плодове и зеленчуци (с външни дефекти, но все още подходящи за местна/директна консумация), продавани на местно ниво и директно от производителите на потребителите, ще бъдат освободени от спазването на пазарните стандарти. Валоризирането им в „свежо“ състояние може да предложи на потребителите повече възможности да купуват пресни плодове и зеленчуци на по-достъпни цени и да облагодетелства производителите, работещи в къси вериги на доставки. Някои продукти, засегнати от природни бедствия или други извънредни обстоятелства, също могат да бъдат продавани, ако са безопасни за консумация.
Опаковка: Продуктите, предназначени за дарение, могат да бъдат освободени от основните изисквания за етикетиране. Това ще намали бюрокрацията и етикетите и следователно ще улесни ангажираността на операторите в даренията.
Плодови сокове: Ще бъде възможно плодовите сокове да носят споменаването „без добавени захари“, за да се изясни, че за разлика от плодовите нектари, плодовите сокове по дефиниция не могат да съдържат добавени захари – характеристика, за която повечето потребители не знаят. Освен това, за да се отговори на нарастващото потребителско търсене на продукти с по-ниско съдържание на захар, на етикета на преформулирания плодов сок ще бъде позволено да посочва „плодов сок с намалено съдържание на захар“. За допълнително опростяване и адаптиране към потребителските вкусове терминът „кокосова вода“ вече може да се използва заедно с „кокосов сок“.
Конфитюри и конфитюри: Плодовото съдържание на конфитюрите ще се увеличи от 350 грама на минимум 450 грама (на 550 грама за екстра качество) на килограм готов продукт. С увеличаването на плодовото съдържание навсякъде, на потребителите ще бъде предложен продукт с по-малко свободни захари и повече плодове, отколкото получават в момента. Терминът „мармалад“, разрешен досега само за конфитюри от цитрусови плодове, сега ще бъде разрешен за всички конфитюри, за да се въведе възможност за коригиране на името на продукта към най-използваното на местно ниво.
Яйца: Слънчевите панели вече могат да се използват на открито, използвани в системи за свободно отглеждане на яйца. Това ще стимулира по-голямото предлагане на енергия от възобновяеми източници. Маркирането на яйцата също ще се извършва директно във фермата, което ще подобри проследимостта.