По-малко месо в колбасите, по-малко какао в шоколада, по-малко белтъчини в млечните продукти: тестове доказаха, че храните, изнасяни в Източна Европа, са с много по-лошо качество от стоките, продавани на западния пазар.
“Това е същински скандал”
В Словакия вече го има черно на бяло: Министерството на земеделието публикува резултатите от поредица специализирани тестове, в рамките на които 22 известни маркови хранителни стоки, продавани съответно в западните и в словашките магазини, бяха сравнени по качество. Оказва се, че в продаваните в Словакия колбаси има по-малко месо и повече мазнина и вода, в млечните продукти – по-малко белтъчини, а в шоколада – по-малко какао. И още: словашките варианти на всички тези продукти съдържат повече оцветители, подсладители и консерванти, съобщава DW.de.
Това е същински скандал, казва министър-председателят Роберт Фицо: „Неприемливо е международни концерни да продават на източноевропейските пазари продукти, които са със значително по-ниско качество от съответните продукти в западните магазини”, казва словашкият премиер.
С тази позиция е съгласен и Съюзът на потребителите в Словакия. Негови представители твърдят, че за повечето потребители в Средна и в Източна Европа качеството е вече по-важно от цената. Шефът на Съюза Милош Лауко смята, че концерните играят нечиста игра: „Повечето храни в западните магазини са дори по-евтини, отколкото тук, защото там има силна конкуренция. Тъй че нека не твърдят, че качеството на продуктите им тук е по-ниско заради по-ниските цени”.
Роберт Фицо, премиер на Словакия
“ЕК веднага да забрани тази практика”
След като скандалът разбуни словашкото общество, премиерът Фицо обяви, че заедно с колегите си от Полша, Унгария и Чехия ще повдигне въпроса на извънредна среща на ЕС:
„Ще настояваме Еврокомисията веднага да забрани тази практика. Нашите граждани не бива да бъдат унижавани. И не бива да има европейци първа и втора категория”, настоява Фицо. От Съюза на потребителите обаче не вярват, че плановете на премиера ще дадат някакъв резултат. Вече на няколко пъти подобни инициативи са угасвали без ефект. Единственото ефикасно средство срещу тази политика на големите концерни е потребителите да увеличат съпротивата си. От Съюза смятат, че с течение на времето потребителите в Средна и в Източна Европа също ще развият силно съзнание за правата си.