Комисията за защита на потребителите (КЗП) извършва интензивни проверки в търговската мрежа и онлайн пространството във връзка с предстоящите Великденски празници. Контролният орган следи за коректността при анонсирането и провеждането на характерните за този период кампании за намаления и промоции.
„В обхвата на проверките попада и възможността да се установи произходът на продукта”, каза пред Дарик председателят на КЗП Димитър Маргаритов. “Ако се окаже, че той е различен от посочения следва санкция. При първоначално нарушение тя е до 30 000 лв., а ако при последваща проверка установим, че отново се прилагат такива нелоялни практики, може да стигне и до 50 000 лв.”, посочи Маргаритов.
Председателят съобщи, че комисията има идея за сформиране на съвместни екипи с представители на Българската агенция по безопасност на храните, на Държавната агенция по метрологичен и технически надзор и на общините по места за извършване на проверки по пазарите, където се предлагат различен тип стоки, включително и най-често търсените около предстоящите празници през пролетта.
По отношение на контрола върху коректността на намаленията той обясни: „В търговските обекти сравнително лесно бихме могли да направим документална проверка и да изискаме разпечатка от паметта на фискалния апарат, за да установим на каква цена е предлаган даденият артикул в минало време. По закон търговецът е длъжен да е продавал стоката на старата цена поне 30 дни преди намалението. Когато по документи установим, че е вдигнал цената няколко дни преди намалението, това е нелоялна търговска практика. В интернет търговията този принцип не е уреден законодателно, затова ние наблюдаваме онлайн търговците в дните и седмиците преди големите празници и анонсираните от тях кампании. Когато търговецът вдигне цената няколко дни преди намалението и посочва 30, 50 или повече процента нереална отстъпка, ние го санкционираме за нелоялна търговска практика.”