Християнският свят отбелязва един от най-големите църковни празници – Рождество Христово, на който се чества рождението на Божия син – Иисус Христос.
Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Иисус, майка му Мария и съпругът й – дърводелеца Йосиф, отиват от Назарет във Витлеем. Преди това римският император Октавиан Август издал заповед за преброяване на населението в империята, като всеки е трябвало да се запише там, откъдето е родът му. Мария и Йосиф не намерили място в странноприемницата и били принудени да се подслонят в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете си. Там, в яслата, се родил Иисус.
В мига на Рождеството в небето пламнала необикновена светлина, явил се ангел, който съобщил на намиращите се наблизо пастири, че на света е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири били и първите хора, които се поклонили на Бога-Син. Младенеца Исус почитат и трима източни мъдреци, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото на събитието звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.
От Коледа започват Мръсните дни – нечистият период, в който според поверите идват лошите духове и караконджолите. Те завършват на Йордановден. Тържеството е своеобразно продължение на Бъдни вечер, защото започва от полунощ с идването на коледарите. Те могат да са само момци-ергени. Стопаните даряват коледарите с колачета, дребни пари, месо, сланина, и всичко, което са родили нивите им. С част от събраното коледарите си устройват угощение, а парите даряват на църквата, училището или читалището.
Символиката в коледния празник е насочена към плодородието и преклона пред Майката земя. Всъщност това, което в днешни дни наричат Еко Коледа не е нищо по-различно от традиционната Коледа – празник на новото начало, на надеждата и на взаимовръзката на хората с природата, празник, който повелява да не оставяме никого сам и гладен, да правим подаръци със символика и да се помолим за богата реколта. Много българи вече не приемат да следват консуматорската инерция и се опитват да възродят истинския смисъл на празника Рождество Христово, но трудно намират алтернативи и подкрепа, с които да ги постигнат.