Бизнес климатът в България се подобрява за втори пореден месец от началото на годината

Лилия Александрова
Лилия Александрова
3 Минути

Общият показател на бизнес климата през февруари 2015 г. се покачва с 1.2 пункта спрямо предходния месец, което се дължи на подобрените мнения на стопанските ръководители в промишлеността, строителството и търговията на дребно.

Промишленост. Съставният показател „бизнес климат в промишлеността” нараства с 2.4 пункта в сравнение с януари поради благоприятните оценки и очаквания на промишлените предприемачи за бизнес състоянието на предприятията. Настоящата производствена активност обаче се оценява като леко намалена, докато в очакванията за дейността в отрасъла през следващите три месеца се наблюдава известно подобрение. Основните пречки за развитие на бизнеса в отрасъла остават несигурната икономическа среда и недостатъчното търсене от страната, посочени съответно от 55.9 и 28.1% от предприятията. По отношение на продажните цени в промишлеността очакванията на мениджърите са те да останат без промяна през следващите три месеца.

Строителство. През февруари съставният показател „бизнес климат в строителството” се повишава с 1.8 пункта, което се дължи на подобрените очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Прогнозите им относно строителната активност през следващите три месеца са също по-оптимистични, като анкетата отчита и намаление на броя на клиентите със закъснения в плащанията. Основният фактор, затрудняващ дейността в отрасъла, продължава да бъде свързан с несигурната икономическа среда, макар през последния месец да се наблюдава намаление на негативното му влияние. На второ и трето място са факторите „финансови проблеми” и „конкуренция в бранша”. Относно продажните цени в строителството по-голяма част от мениджърите очакват запазване на тяхното равнище през следващите три месеца. 1 От юли 2010 г.

Търговия на дребно. Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно” нараства с 2.3 пункта спрямо януари поради оптимистичните очаквания на търговците на дребно за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Същевременно и прогнозите им за обема на продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца се подобряват. Несигурната икономическа среда, конкуренцията в бранша и недостатъчното търсене остават най-сериозните пречки за развитието на дейността в отрасъла. Очакванията на търговците за продажните цени в отрасъла са те да останат без промяна през следващите три месеца.

Услуги. През февруари съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите” се понижава с 3.0 пункта, което се дължи на по-неблагоприятните оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията. Мненията им относно настоящото търсене на услуги са по-резервирани, докато очакванията им за следващите три месеца се подобряват. Най-сериозният фактор, затрудняващ дейността на предприятията, продължава да е несигурната икономическа среда, чието отрицателно въздействие се засилва през последния месец. На заден план остават факторите „конкуренция в бранша” и „недостатъчно търсене“. По отношение на продажните цени мениджърите предвиждат запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА