Добавената стойност по цялата верига на българската бирена индустрия – от полето до чашата на консуматора е близо 310 млн. евро. От тях 97 млн. евро се генерират директно от пивоварните компании и 154 млн. евро от секторите по веригата на доставките. Това сочат данните на Europe Economics. Според изданието от производството и продажбите на бира в България годишно се генерират около 170 млн. евро данъчни приходи за фиска, от които приходите от ДДС са 50 млн. евро и от акцизи 40 млн. евро.
4% повече бира са продали
през миналата година пивоварите в сравнение с предходната. За втора поредна година има лек спад в продажбите на РЕТ бутилки, чийто дял през изминалата година е малко под 60%. Делът на стъклените бутилки е близо 24,5%, а на кеговете – 5%. Продължава плавното увеличение на продажбите в кенове, които вече заемат 10,5%, съобщават от Съюза на пивоварите. През миналата година компаниите от съюза са разширили своeто пазарно портфолио с 10 нови марки и асортимента бира и над 20 нови бутилки и кенове. Освен това са направени 50 млн. лева инвестиции в дълготрайни материални активи, научи Агрозона. Средствата са вложени в технологично оборудване, машини и апарати, изграждане на нови производствени и бутилиращи цехове, складове и логистични бази, пречиствателни станции с анаеробни инсталации за отпадни води.
За миналата година общият пазар на бира в страната възлиза на 5,300 млн. хектолитра бира, което е с 2 % повече от 2014 г. Според изпълнителния директор на СПБ Ивана Радомирова ръстът в общия обем на продажбите на българския пазар през 2015 г. се дължи до голяма степен на топлото и слънчево време, както и на голямото разнообразие от нови асортименти и марки пиво. По данни на НСИ
вносът на бира е нараснал с 15%
в сравнение с 2014 г. Със същия процент е и увеличението в износа на пиво.
Съюзът на пивоварите в България (СПБ) получи най-голямата награда на Българската стопанска камара (БСК) – „Майка България“ за реализация на проекти с принос към устойчивото развитие на сектора, добрите практики за корпоративна социална отговорност и издигане репутацията на отговорния бизнес в страната и чужбина. Наградата бе връчена и по повод трите юбилея, които браншът празнува тази година – 135 години пивоварна промишленост в България, 60 години пивоварна наука и 25 години Съюз на пивоварите.
Признанието отбелязва достиженията на СПБ в стратегическите за бирената индустрия направления: качества и интегритет на продуктовата категория, отговорен маркетинг и саморегулация, международно партньорство и научни изследвания. Съюзът на пивоварите е единствената браншова организация у нас, която осъществява обща за сектора програма с инициативи за социална отговорност, включваща и проект за превенция употребата на алкохол от лица под 18 г. – „Спортът е по-добрият начин децата да пораснат“. СПБ позиционира в страната и общоевропейския иновативен проект Positive Story of Beer, фокусиран върху модерната бирена култура и преодоляването на сексиските стереотипи към категорията.