Алжир измести ЕС като основен пазар за БГ пшеницата за сезон 2022/2023

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

За първите два месеца на новия пазарен сезон извън страната са реализирани общо 1 510,6 хил. тона от зърнената култура

През първите два месеца на текущата 2023/24 година за есенните култури (юли – август 2023 г.) се отчита чувствителен ръст на годишна база на изнесените обеми пшеница и ечемик– съответно с 49,6% и близо три пъти. Този тренд е стимулиран от увеличеното производство на двете култури от реколта `2023 и високите преходни наличности. Едновременно с това обаче, реализацията на рапица на външни пазари се свива чувствително (с близо 65%), в резултат от по-слабата продукция в страната.

Общо изнесеното количество пшеница през пазарната 2022/23 година е в размер на 4 084,3 хил. тона – с 29,6% под нивото от предходната година, главно вследствие на спад на изпращанията за ЕС с 56%, се вижда от анализ на състоянието на сектора на зърнени и маслодайни семена, направен от Министерство на земеделието и храните. Налице е сериозно намаление при всички основни контрагенти в рамките на Съюза, като Гърция, Испания, Италия, Румъния и Португалия, сочат данните.

Експортът за трети страни също се понижава, но по-умерено – с 10,5%, като по-малките пратки за Южна Корея, Пакистан и Израел и липсата на експорт за Виетнам са частично компенсирани от разширяване на търговията с Алжир, Индонезия, Бангладеш и Тунис. За втора поредна година Алжир е водеща дестинация за българската пшеница, като над 40% от целия износ за 2022/23 са предназначени за алжирския пазар.

Настоящата 2023/24 година стартира със значително по-бърз темп на износ на пшеница спрямо година по-рано. За първите два месеца на сезона извън страната са реализирани общо 1 510,6 хил. тона от зърнената култура. Това е с 49,6%

повече на годишна база, главно в резултат на близо четирикратно увеличение на изпращанията за ЕС, в т. ч. основно за Испания. При експорта на пшеница за трети страни се наблюдава слабо нарастване – с 3,8%, свързано най-вече с по-големите пратки за Южна Корея и Индонезия и осъществения износ за Тайланд (при липса на такъв по същото време на предходната година).

 

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама