Алжир измести ЕС като основен пазар за БГ пшеницата за сезон 2022/2023

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

За първите два месеца на новия пазарен сезон извън страната са реализирани общо 1 510,6 хил. тона от зърнената култура

През първите два месеца на текущата 2023/24 година за есенните култури (юли – август 2023 г.) се отчита чувствителен ръст на годишна база на изнесените обеми пшеница и ечемик– съответно с 49,6% и близо три пъти. Този тренд е стимулиран от увеличеното производство на двете култури от реколта `2023 и високите преходни наличности. Едновременно с това обаче, реализацията на рапица на външни пазари се свива чувствително (с близо 65%), в резултат от по-слабата продукция в страната.

Общо изнесеното количество пшеница през пазарната 2022/23 година е в размер на 4 084,3 хил. тона – с 29,6% под нивото от предходната година, главно вследствие на спад на изпращанията за ЕС с 56%, се вижда от анализ на състоянието на сектора на зърнени и маслодайни семена, направен от Министерство на земеделието и храните. Налице е сериозно намаление при всички основни контрагенти в рамките на Съюза, като Гърция, Испания, Италия, Румъния и Португалия, сочат данните.

Експортът за трети страни също се понижава, но по-умерено – с 10,5%, като по-малките пратки за Южна Корея, Пакистан и Израел и липсата на експорт за Виетнам са частично компенсирани от разширяване на търговията с Алжир, Индонезия, Бангладеш и Тунис. За втора поредна година Алжир е водеща дестинация за българската пшеница, като над 40% от целия износ за 2022/23 са предназначени за алжирския пазар.

Настоящата 2023/24 година стартира със значително по-бърз темп на износ на пшеница спрямо година по-рано. За първите два месеца на сезона извън страната са реализирани общо 1 510,6 хил. тона от зърнената култура. Това е с 49,6%

повече на годишна база, главно в резултат на близо четирикратно увеличение на изпращанията за ЕС, в т. ч. основно за Испания. При експорта на пшеница за трети страни се наблюдава слабо нарастване – с 3,8%, свързано най-вече с по-големите пратки за Южна Корея и Индонезия и осъществения износ за Тайланд (при липса на такъв по същото време на предходната година).

 

ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА