Активни потребители: Две неща са най-належащи, ако искаме да имаме по-нормални цени на храните

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

От асоциацията смятат още, че санкциите за нарушения на търговците не са достатъчни и трябва да бъдат процент от оборота

Към момента платформата за цените на хранителните продукти в България не е готова в пълния й заявен обем и не носи нищо прагматично и полезно за потребителя, коментира председателят на Асоциацията „Активни потребители“ Богомил Николов. “Като видя, че краставиците са с един лев по-евтини в Мадрид, какво ми носи това – няма да се кача на самолета, за да си купя краставици от там. Единствено се създава негативизъм у хората”, изрази мнението си той пред БТА.

Според него, за да е полезен, сайтът www.foodprice.bg трябва да представя много практична ежедневна информация. “Това означава потребителят да може да види в неговото населено място какви са цените при различните търговци и колкото повече търговци има, толкова по-добре, за да може да отиде там, където е най-евтино и по този начин да “натиска” пазара, защото когато търсенето се премести при търговеца с най-ниската цена, другият ще трябва също да намали цените”, коментира председателят на “Активни потребители”.

Той изрази очакване платформата да е отворена и за малки търговци, които желаят да си въвеждат цените, защото иначе рискуваме моделът да не работи отново.

“Има още един риск – беше анонсирано, че ще се въвежда само една цена – на най-евтиния продукт, който не е в промоция. Ако един търговец предлага например десет вида сирене, той трябва да има един, който да е много евтин, за да може да го публикува на платформата и да привлече потребителите. Естествено, че изкушението е да вземе някой от тези, на които им казваме ментета – с палма или с повишено водно съдържание”, коментира още Богомил Николов.

От Асоциация “Активни потребители” смятат, че пазарът трябва да бъде оставен да се развива естествено и че всякакви опити да бъде насочван винаги са рискови. Той посочи, че това, което правят другите страни, е да намалят ДДС и да дават субсидии на производителите. “Мисля, че тези две неща са най-належащи в България, ако искаме да имаме по-нормални цени. Колко трябва да е ДДС, е въпрос на разчети. Гърците имаха по-ниско ДДС за храните до кризата, след това им наложиха да го повишат на 24 процента, минаха няколко години и пак го намалиха”, даде пример той.

По думите му другата не по-малко важна тема – за качеството на храните, е огледало на контрола и информацията, която имаме. “Ако нямаме реална информация за качеството, то върви надолу, ако нямаме контрол, то пак върви надолу. Контролът не е нужно да е много, важното е да е прицелен в проблема, да се гледа къде е рискът”, изтъкна Николов.

От асоциацията смятат още, че санкциите за нарушения на търговците не са достатъчни и трябва да бъдат процент от оборота.

“Ако санкцията е по-ниска от икономическия интерес, то тя няма да има възпиращ ефект. От друга страна е несправедливо спрямо малките търговци, защото при тях една глоба затваря цял обект.“, каза още той.

 

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА