Европейската сметна палата (ЕСП) извърши навременен анализ на извлечените поуки от миналото, в който подчертава възможностите за подобряване на ключови области от многогодишната финансова рамка
Cъздателите на политики в ЕС имат неповторима възможност да се поучат от миналото и при изготвянето на новия дългосрочен бюджет на ЕС да подобрят неговата насоченост и въздействие, както и резултатите, които бюджетът се очаква да постигне по приоритетите на политиката на ЕС. Европейската сметна палата (ЕСП) извърши навременен анализ на извлечените поуки от миналото, в който подчертава възможностите за подобряване на ключови области от многогодишната финансова рамка за периода след 2027 г. Между тях са опростяването, гъвкавостта и начините на финансиране на бюджета на ЕС, както и осигуряването на необходимата отчетност чрез независим външен одит на всички разходи по новия многогодишен финансов план.
През февруари 2025 г. Европейската комисия публикува съобщението „Пътят към следващата многогодишна финансова рамка”, в което се очертават настоящите предизвикателства пред политиките и приоритетите за периода след 2027 г. Одиторите на ЕСП анализираха този документ и, въз основа на своите знания и опит в областта на одита на бюджетните приходи и разходи на ЕС, откроиха редица възможности за подобрение. Техният анализ има за цел да допринесе за провеждащия се понастоящем дебат относно следващия дългосрочен бюджет.
„Постигането на споразумение относно следващия дългосрочен бюджет на ЕС ще изисква да се намери правилният баланс между разходните приоритети и наличните ресурси за тяхното финансиране. ЕСП откроява различни възможности по отношение на приходите на ЕС, както и по отношение на бюджетната структура и правила, и счита, че те могат да допринесат за решенията, които трябва да бъдат взети”, заяви Ян Грегор — членът на ЕСП, който отговаря за прегледа.
С новата МФР възниква възможност при вземането на решения за финансиране да се определя и систематично да се взема предвид добавената стойност от участието на ЕС, като по този начин се засили акцентът върху резултатите.
Следващият дългосрочен бюджет на ЕС ще трябва също така да отговори на нарастващ брой заявки, между които е изплащането на средствата, заети за финансиране на инструмента NextGenerationEU, който беше използван за възстановяването след пандемията от COVID. Свързаните с тези заеми главници и лихви, които трябва да бъдат изплатени от 2028 г. нататък в рамките на следващия дългосрочен бюджет, се оценяват на 25—30 млрд. евро годишно. Финансовите нужди на ЕС ще изискват стабилни и опростени приходни потоци — това означава, че за всички евентуални нови заеми следва да се предвидят мерки намаляване на рисковете и да се изготви ясен план за погасяване.
Одиторите на ЕСП отдавна препоръчват да се консолидира финансовата среда на ЕС и да се опростят правилата за разходите, което би довело до по-ефективни разходи, както и до намаляване на риска от нередности и облекчаване на административната тежест. Те обаче подчертават, че опростяването не трябва да бъде за сметка на отчетността. Създателите на политики следва внимателно да обмислят по-широките последици от рационализирането на правилата, особено когато това би могло да доведе до неясноти или да отслаби надзора.
За да може бъдещият бюджет на ЕС да постигне резултати по приоритетите на политиката на ЕС, се изисква по-добро взаимодействие между фондовете на ЕС, по които се финансират реформите за справяне с трайните структурни предизвикателства в държавите членки.
Въз основа на извършените одити на фондовете за възстановяване след пандемията от COVID одиторите подчертават няколко извода относно използването на финансиране, което не е обвързано с разходи. Те показват необходимостта от ясна връзка между финансирането и резултатите. Когато това не е възможно, такава система не следва да се използва. Между другите изводи е необходимостта от пълна проследимост на финансирането и ясни отговорности за надзор и контрол, за да се осигури необходимата отчетност и прозрачност.
Независимите външни одити са от съществено значение за осигуряването на отчетност. Поради това одиторите призовават за ясни правомощия на ЕСП да одитира всички разходи в рамките на следващия бюджет на ЕС. Това включва проверка на средствата на ЕС до равнището на крайните получатели, както и на правомощията за одит на органи, установени извън правния ред на ЕС, които изпълняват политиките на ЕС. Необходима е пълна одитна следа, за да се осигури прозрачност, отчетност и по-добро вземане на решения.
Дългосрочните бюджети на ЕС, които понастоящем обхващат седемгодишен период, са известни като многогодишни финансови рамки (МФР). Комисията представя на Европейския парламент и на Съвета предложение за дългосрочния бюджет на ЕС. МФР определя приоритетите и ограниченията на разходите на ЕС и играе жизненоважна роля за формирането на капацитета на ЕС да реагира на нововъзникващи и текущи предизвикателства.
Преглед 03/2025 на ЕСП „Възможности за многогодишната финансова рамка за периода след 2027 г.” е публикуван на уебсайта на ЕСП. Той не представлява одитен доклад, а преглед, изготвен въз основа на експертния опит на ЕСП и нейната предишна одитна дейност в областта на приходите и разходите от бюджета на ЕС. Прегледът също така има за цел да подпомогне Комисията при изготвянето на нейното предложение за следващата МФР, което се очаква да бъде представено през юли 2025 г. ЕСП планира да представи своите виждания по това предложение през втората половина на 2025 г.