Фермерите получават само 27% от продажната цена. Къде е справедливостта?

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
2 Минути

Готвенето у дома осигурява по-добър доход за стопаните, отколкото храненето в ресторанта

Екип от учени, ръководен от Ева-Мари Мимкен от Университета в Копенхаген, събра данни за селското стопанство от 61 държави от 2005 до 2015 г. Тези държави заедно съставляват 90% от световната икономика, се посочва в изследването.

В проучването учените са изчислили дела, който средностатистическият фермер получава обратно след покупка на произведената от него стока. Делът, който реално получава стопанинът, е само 27% от  стойността на закупения артикул, ако приемем, че хората готвят у дома. Процентът е още по -нисък, когато става дума да хранене в заведение за обществено хранене, посочва анализът.

В зависимост от страните делът, който основният производител получава за своите продукти, варира от 16 до 38%. И делът намалява значително с увеличаване на средния доход.

В Колумбия например, основният производител все още получава около 38% от потребителската цена, докато в САЩ тя е 21%, а в Белгия – едва 16%.

Според анализаторите трябва да се има предвид не само ролята на търговията на дребно, но и на производителите на храни. Допълнителните разходи за преработка и транспорт правят храната по -скъпа. Освен това преработените храни не винаги са полезни за здравето. Например в Съединените щати, където много хора са с наднормено тегло, само 30% от дневния прием на калории идва от непреработени или леко преработени храни.

Хранителната промишленост, а не само фермерите, които толкова обичат да бъдат обвинявани за климатичната криза, е основен източник на емисии на парникови газове, потребление на вода, отпадни води и пластмаси за еднократна употреба.

В същото време хранително-вкусовата промишленост осигурява непряка заетост в агропромишления комплекс. Например в САЩ през 2017 г. 21,6 милиона работни места на пълен и непълен работен ден са свързани със селското стопанство и хранителния сектор. От тях само 2,6 милиона души (12%) са работили директно в земеделски компании.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама