Търговията със селскостопански хранителни продукти от Европейския съюз (ЕС) продължи да расте през първите шест месеца на 2020 г. Вносът възлиза на 62,7 млрд. евро, което е увеличение с 2,5%, а износът – с 90,2 млрд. евро (нарастване с 3%).
Най-голямото увеличение на стойността на износа е регистрирано за пшеницата – с 1,7 млрд. евро, и свинско месо – с 1,59 млрд. евро, както и фуражни зърна – с 427 млн. евро. Износът на алкохолни напитки обаче е пострадал – стойността на износа на вино е намалена – с 1. 08 милиарда евро, а при другите спиртни напитки и ликьори – с 945 милиона евро.
Износът от ЕС показа високи темпове на растеж в Китай, Близкия изток и Северна Африка. Доставките до Китай са се увеличили с 2,23 млрд. евро. Това се дължи на продажбите на свинско месо, чиято износна стойност се е увеличила с 1,74 млрд. евро, както и на пшеница, карантия и бебешка храна. В региона на Близкия изток и Северна Африка стойността на износа на селскостопански храни нарасна особено в Саудитска Арабия (с 484 милиона евро), Алжир (385 милиона евро) и Мароко (313 милиона евро). Това се дължи на голямото търсене на ечемик и пшеница.
По отношение на търговията между ЕС-27 и Обединеното кралство стойностите на износа спадат с 521 милиона евро през първата половина на 2020 г.
Забелязан е значителен спад в стойността на американския износ. Спадът от 440 милиона евро се дължи на спиртни напитки, ликьори, вино и плодови сокове. Намалението засегна и доставките до Хонг Конг (с 245 милиона евро) и Сингапур (с 219 милиона евро).
Брекзит оказа сериозно въздействие върху стойността на вноса от Обединеното кралство, който пада с 863 млн. Евро.
Намалява и стойността на вноса на селскостопански хранителни продукти от САЩ с 304 милиона евро. Това се дължи на спада в потреблението на соя в ЕС.
Разходите за закупуване на стоки от Украйна спадат до 328 милиона евро, а за Индия с 241 милиона евро.
Положителна динамика на търговията е регистрирана за внос от Индонезия, Канада и Малайзия. Увеличението на стойността на покупките от Индонезия (574 милиона евро) и Малайзия (326 милиона евро) се дължи на палмовото масло. В същото време високият внос на рапица и соя доведе до увеличение на стойността на вноса от Канада с 535 милиона евро.
Нараства стойността на вноса от Бразилия с 496 милиона евро заради соята и Турция с 364 милиона евро в цитрусови плодове, както и плодове и зеленчуци.