96% от българите предпочитат да консумират родно вино. Това обяви директорът на Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ) Красимир Коев, по време на състоялата се кръгла маса за стартиране на кампанията в подкрепа на българските производителите на храни „Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти“. Според него сме изключителен хегемон не само в големите търговски вериги, но и във всички търговски обекти, по отношение на реализация на нашата стока. „От 2014 г. насам делът на виното, което е произведено извън територията на страната, е около 5 млн. литра.“, добави той.
Коев подчерта, че лозаро-винарския сектор се развива динамично и има положителен ръст във всички направления. Това са: увеличаване на лозовите насаждения, всяка година средно между 10-11 хил. дка нови лозя се засаждат в страната, увеличение на производствените обекти, които вече са 266 и се чакат нови 11. Очаква се те да започнат работа през 2019 г., допълни Коев. Относно износът, директорът обяви, че с всяка година макар и с малко, между 800 хил. и 1 млн. литра увеличаваме своя износ. 62 млн. литра изнасяме средно годишно през последните години.
„Акцентът обаче пада върху вътрешната реализация на виното. В страната ни се консумира между 110 и 120 млн. литра вино.“, посочи Коев. Той добави, че само преди дни стартира новият Програмен период до 2023 г. на Лозаро-винарската програма. Благодарение на която 133,8 млн. евро ще влязат в сектора по 4 мерки за нови лозя, за застраховка на реколтата, инвестиции в предприятията и реклама на виното, което се произвежда.