Български производители ще доставят за китайския пазар 12 млн. литра българско вино през следващите 5 години. Рамков договор за това е подписан след няколко годишни преговори от страна на Съюза на производителите на вина с китайска компания за внос на храни и напитки. Това обяви Галина Нифору, председател на съюза по време на форум за храните в София.
Нека съсредоточим усилията върху този пазар, защото това е една чудесна ниша не само за виното, но и за българските храни, каза Галина Нифору.
С падането на митата върху вноса на стоки в САЩ се отваря възможност за България и други износители на вино да се възползват и да пренасочат вниманието си към Китай, посочи Красимир Коев, директор на Изпълнителна агенция по лозята и виното. 95% от виното, което се продава в страната е българско, посочи той. „Смазваме конкуренцията, защото продаваме на конкурентни цени продукти с изключително добро качество“, категоричен бе той.
Между 10 хил. и 12 хил. дка нови лозя се засаждат всяка година в страната. Това са високо конкурентни сортове с високо захарно съдържание, а между 7 и 10 са новоизграждащите се винарни всяка година, отчете Красимир Коев.
Новата европейска програма да подпомагане на сектора през периода 2019-2023 г. вече е изпратена на Европейската комисия. Ако тя бъде утвърдена, както се очаква, до края на април, страната ни ще има готова програма 4 месеца по-рано, вместо през октомври, както е стандартното време. В стратегията е предвидено българският винопроизводствен сектор до 2023 г. да се възползва от 133,8 млн. евро за нови насаждения, застраховки и инвестиции в предприятията. Така секторът може да отпадне като грижа от плещите на държавата, посочи Красимир Коев.
Още за износа на българско вино в Китай четете в майския брой на списание “Агрозона”.