80 % от вносните вина може да бъдат изхвърлени от руския пазар. Министерството на финансите в Москва публикува заповед, която лишава вносителите на вино от занижената ставка на акциза, която беше в сила при вноса на продукция със защитено географско указание (ЗГУ) и защитеното наименование на произход (ЗНП).
Намаления акциз е в сила от 1 януари 2016 г., през миналата година за тихите защитени вина той е 5 рубли на литър, а за пенливите – 13 рубли за литър. От началото на 2017 г. таксата е повишена десетина рубли на категория. При незащитените вина се плащат двойно по-високи такси. По данни на руската преса, заповедта за отмяна на намалените ставки е била подписана на още на 5 май, но не е била дадена особена гласност.
Руското финансово министерство уточнява своето решение в писмо, подписано от шефът на департамента за данъчна и митническа политика. От документа става ясно, че понижените ставки в бъдеще ще важат само за вина със защитено наименование, които са произведени в Русия. Целта на промените, естествено е да се защитят руските вина от чуждия внос. Шефовете на няколко големи компании са споделили, че представители на митниците вече са ги уведомили неофициално, че ще им се наложи да доплатят разликата в акциза за ЗГУ и ЗНП.
Не би трябвало да очакваме загуби от промените в руското законодателство. Когато едно хубаво вино е пробило на даден пазар, хората го търсят и подобна ниша се губи много трудно. Това каза пред „Агрозона“ инж. Красимир Коев, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по лозята и виното (ИАЛВ). „Износът ще продължи, а най-вероятно новите промени ще усети крайният потребител, който ще плаща по-висока цена. Това е въпрос на преговори между производителя и вносителя“, категоричен бе Коев.
Голяма част от българските вина, които се изнасят за РФ са със защитено географско указание (ЗГУ) и защитеното наименование на произход, допълни Коев. „Това, че ще се повишат цените обаче не означава, че някой рязко ще спре да купува вина“. Защитените вина у нас са 52, реализират се в цял свят, включително Китай, Япония , САЩ и Западна Европа. Големи са продажбите и на вътрешния пазар, защото вината са на сравнително приемливи цени, но с високо качество.
„Руският пазар търси качеството и ние успяваме да го предложим. България отдавна не е страна, която изнася обикновено вино за страната, каквато беше отдавнашната практика. В днешни дни предлагаме по-висок клас вино, което се цени от руснаците. Целият свят се стреми да продава там и ние имаме своите позиции. Вътрешното им производство е пренебрежимо малко в сравнение с вноса, който имат. То покрива едва 20 % и затова много производители се стремят да изнасят за страната“ категоричен бе Коев.