365 макарона за 365 дни

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
7 Минути

 

Обичате ли домашна юфка? А някога яли ли сте макарони от ориз и арония? Традиционното и иновативното си стискат ръцете в производствената база на габровското семейство Събеви. Мая и Красимир са горди лидери в производството на домашна юфка в България. Освен това, те са единственият оторизиран производител на безглутенови макаронени изделия у нас.

Занаят по наследство

Всичко започва преди десет години, когато Красимир и Мая стартират с производството на домашна юфка. Мъжът е инженер по професия. Страстта по занаята идва освен от вкусните детски спомени, и  от бащата на Красимир, който  участва в създаването на първите машини за производство на юфка в страната. „Преди години производството на домашна юфка беше в хлебозаводите, след тяхното затваряне този български продукт се занемари доста, излезе и от детското хранене. Нямаше достатъчно голям производител, който да отговаря на съвременните изисквания за качество и вкус.“, разказва Събев. Семейството влага голяма сума в инвестиции в опаковките и в техника. По този начин всички изисквания от закона за пакетажа са спазени.

След всички години на работа фирмата все още е от семеен характер, а хората започнали работа тук преди 10 години са все още в производството. Събeви държат всеки човек, работещ при тях да бъде специалист, затова провеждат и обучения с които да бъдат в крак с пазара. „Майсторите ни са най-добрите в страната.“, посочва гордо Красимир.

Клиентите са най-добрите съветници

Всеки спрял се на щанда с макаронени изделия остава захласнат от големия асортимента, който предлага. Различни цветове, форми, дори и вкус и то без ГМО. Пълнозърнести, от ръж, лимец или спелта са тези с глутен, в серията безглутенови попадат невероятни комбинации като ориз и елда, киноа, чиа, просо, сусам, тиква и дори арония. Едни от най-впечатляващите хрумвания са и в голяма помощ на родителите имащи злояди деца. Макарони направени с брашно от червена леща, грах, боб или просо. И дори малчуганът ви да отказва бобената яхния, никога няма да откаже вкусна паста, така хем консумира полезните вещества от продукта, хем няма главоболие за вас.

Няма как да не отбележим вкусните и отличаващи се с цвета си лилави макарони. Те са много подходящи за сладки дресинги, а тайната им за цвета не се заблуждавайте, че е добре подбран оцветител –не. Истината е, че съдържанието на арония в тях донася тази нестандартна за продукта краска.

Всички тези чудати идеи идват предимно от клиентите, казват собствениците. Освен това семейството обича да пътува много в чужбина, където открива много нови и иновативни идеи, които веднага прилага на родния пазар. Връзката с всеки клиент е водеща в бизнеса на Събеви.

„Някои от клиентите ни имаха нужда от безгултенова паста, имат непоносимост към глутена, други просто са решили, че не желаят да консумират храна с неговото съдържание. От известно време пък много хора търсеха био макарони. И създадохме.“, усмихва се Красимир. И така освен всички видове макрони, от скоро фирмата произвежда и био макарони. При био юфката търсенето също не е малко, но хората повече питат дали има, отколкото купуват, казва търговецът.

99% български суровини

За създаването на юфката и макароните производителите се доверяват изцяло на български суровини. Спелтата например купуват от района на Добрич, ръжта- Търново, царевицата е от Враца. В повечето случаи се купува само брашно, но има и такива в която се взема „суров“ продуктът, например лещата и се мели наместо. Когато има добри брашна се получава добър продукт, споделят търговците. „От българските брашна като цяло сме доволни, някои са по-добри, други не. Например нашенската елда има доста недостатъци, но качеството й е добро.“, казват производителите. Вносна суровина е червената леща, тъй като най-добрата е канадската.

Продукцията си Събеви реализират предимно в гурме магазини. Освен това произвеждат доста чужди марки, така стоката им достига до по-голям брой потребители. Собствената им марка се налага от година и половина.

Различна паста за всеки ден от годината

„Според мен българите ядат около 400-450 тона юфка годишно, ние сме щастливци, тъй като преди два месеца достигнахме 200 тона продукция.“, коментира Красимир. Юфката е балкански продукт и хората на полуострова я обичат, затова и консумацията не е никак малка. Тази година е рекордна за габровската фирма. Най-големия плюс на тази храна е бързото и приготвяне, затова и все повече млади хора започват да я търсят. В забързаното ежедневие тя отнема минути за приготвяне, а вкусът й е превъзходен.

Цените не зависят от нас

Базовото брашно за традиционната домашна юфка е „Тип 500“. Макар покачването при цените на брашното последните месеци, то стойността на юфката и макаронените изделия няма да се покачат за сега, категоричен е Събев. „Аз се радвам когато се вдигат цените на суровините, защото производството на юфка е по-често в малки работилници или на места където по-често се работи в сивия сектор. Така когато цената на брашната се вдигнат малко изравняваме цените с цените на местни конкуренти, които не всеки път отчитат всичко към държавата. Няма да вдигаме стойността, при храните няма огромни трусове. Ние сме в отворен пазар, така че цените не зависят от нас“, казват Събеви.

Относно конкуренцията Мая и Красимир  са категорични, че не се боят от нея. Напротив, тя липсва в сектора, а ако я има би било добре.  На местно равнище има над 30 производители на юфка.

„Целта ни е асортиментът ни да бъде толкова голям, че за всеки ден от годината да имаме различен вид макарони и юфки. Вече имаме близо 90 макаронени изделия. За 2-3 години ще  ги достигнем.“, допълват Събеви.

 

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА