32 % от рибата и морските деликатеси у нас са български. Останалите проценти се заемат от вносна продукция. Това съобщи Веселина Кавръкова, ръководител на природозащитната организация WWF България. Най-често тези продукти идват у нас от Испания, Гърция и други държави от ЕС, но в редица случаи рибата не е уловена или произведена на територията на държавата-членка, а внесена там от трети страни. По данни на Евростат над половината от вноса в ЕС е от развиващите се страни.
Устойчивостта на морската храна се оказва относително важна тема за търговските вериги в България, показват данните от проучване на WWF. В него участваха шест от най-големите супермаркети и хипермаркети с общо 312 обекта.
Веригите у нас отчитат тенденцията за увеличаване на потреблението на храни със сертификати за устойчивост, насочени към опазването на околната среда и разумното използване на природните ресурси. Предлагането на устойчиво добити риба и морски деликатеси може да се превърне във важен елемент от бизнес стратегиите на водещите български вериги.
По-голяма част от тях декларираха, че се опитват да се снабдяват с риба и морски деликатеси, добити устойчиво, но не всички продукти в магазините им са такива.
Морските запаси са намалели наполовина
Веселина Кавръкова коментира още, че за последните 50 години морските запаси на планетата, използвани за храна, са намалели почти наполовина. „За да присъства рибата на трапезата и на следващите поколения, е необходимо да се ограничат неустойчивите практики като свръхулов или съпътстващ улов. Търговските вериги са изключително важни, тъй като политиките им на доставка могат да повлияят сериозно върху състоянието на един или друг природен ресурс“, каза Кавръкова. „С удовлетворение научихме, че подобно на колегите си в Западна Европа, по-голямата част от ръководствата на супермаркети в България вече са започнали да предприемат стъпки в тази насока. Все пак този процес е в началото и има още много неща, които да се направят за наистина устойчиви доставки.“, подчерта тя.
Половината от анкетираните магазини имат ясно установени практики относно произхода или сертификацията на рибата. За една трета от участвалите основен фактор е цената да е изгодна и да има добро качество, независимо от начина на улов.
Всички вериги заявяват, че следят за наличието на обозначение на страната на произход на рибните продукти в магазините си. За наличие на етикети със сертификат следят половината от веригите. Половината посочват, че следят да не се предлагат застрашени видове в техните магазини.