32 % от рибата на пазара българска

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
3 Минути

32 % от рибата и морските деликатеси у нас са български. Останалите проценти се заемат от вносна продукция. Това съобщи Веселина Кавръкова, ръководител на природозащитната организация WWF България. Най-често тези продукти идват у нас от Испания, Гърция и други държави от ЕС, но в редица случаи рибата не е уловена или произведена на територията на държавата-членка, а внесена там от трети страни. По данни на Евростат над половината от вноса в ЕС е от развиващите се страни.

Устойчивостта на морската храна се оказва относително важна тема за търговските вериги в България, показват данните от проучване на WWF. В него участваха шест от най-големите супермаркети и хипермаркети с общо 312 обекта.
Веригите у нас отчитат тенденцията за увеличаване на потреблението на храни със сертификати за устойчивост, насочени към опазването на околната среда и разумното използване на природните ресурси. Предлагането на устойчиво добити риба и морски деликатеси може да се превърне във важен елемент от бизнес стратегиите на водещите български вериги.
По-голяма част от тях декларираха, че се опитват да се снабдяват с риба и морски деликатеси, добити устойчиво, но не всички продукти в магазините им са такива.

Морските запаси са намалели наполовина

Веселина Кавръкова коментира още, че за последните 50 години морските запаси на планетата, използвани за храна, са намалели почти наполовина. „За да присъства рибата на трапезата и на следващите поколения, е необходимо да се ограничат неустойчивите практики като свръхулов или съпътстващ улов. Търговските вериги са изключително важни, тъй като политиките им на доставка могат да повлияят сериозно върху състоянието на един или друг природен ресурс“, каза Кавръкова. „С удовлетворение научихме, че подобно на колегите си в Западна Европа, по-голямата част от ръководствата на супермаркети в България вече са започнали да предприемат стъпки в тази насока. Все пак този процес е в началото и има още много неща, които да се направят за наистина устойчиви доставки.“, подчерта тя.

Половината от анкетираните  магазини имат ясно установени практики относно произхода или сертификацията на рибата. За една трета от участвалите  основен фактор е цената да е изгодна и да има добро качество, независимо от начина на улов.
Всички вериги заявяват, че следят за наличието на обозначение на страната на произход на рибните продукти в магазините си. За наличие на етикети със сертификат следят половината от веригите. Половината  посочват, че следят да не се предлагат застрашени видове в техните магазини.

ЕТИКЕТИ:
Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА