С 30% поскъпна домашната лютеница за година

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

Приготвянето на домашна зимнина обикновено стартира през септември, когато по пазарите се очаква спад в цените на традиционния зарзават, като домати, чушки, патладжани, моркови, зеле и други, но не и тази година.

Ако сте решили да приготвяте в топлите дни на септември домашна лютеница, то със сигурност ще се изненадате от сметката, която ще трябва да платите на пазара. Заради лошото време тази година – през пролетта студове и дъждове, а през лятото горещини и суша, българските чушки не се продават на миналогодишните цени. На местните борси пък производителите казват, че чушките тази година са с ниско качество, не са така месести и вкусни, и бързо ще свършат. Повечето търговци пък започват да продават македонски пипер, казват още производителите.

В рецептата за лютеница обикновено освен червен пипер има и домати, често кромид лук, моркови и дори патладжани по желание. Ако сметнем, че най-големи количества се слагат от пипера, доматите и морковите, то тогава сметката ви със сигурност ще набъбне с около 1/3 спрямо предишната година.

На пазара червен пипер за тази седмица се търгува на едро за около 1,69-1,70 лв./кг, цена, която е с 40 ст по-висока от миналогодишната, което се равнява на увеличение от над 30%, сочи справка в Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ). На пазара и по магазините червените чушки се продават задължително над 2 лв.

Морковите на едро пък се продават с близо 30 ст. повече спрямо 2020 г, когато килограм от кореноплодите се търгуваше за около 67-70 ст. Днес сметката за 1 кг моркови сочи цена на едро около 94-95 ст., което е ръст с над 40%.

На практика и полските домати бележат скок в цената на пазара. Ако през 2020 г килограм се е продавал за около 1,20 лв, то днес етикетът сочи близо 1,60 лв./кг. Тук ръстът е от над 30%.

Простата сметка показва, че при увеличение от над 30% на суровините за производство на домашната лютеница, бурканчето вече излиза със себестойност в пъти над продаваната в магазина.

ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА