Вносът на плодове и зеленчуци расте, родната продукция се изнася

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

По предварителни данни на НСИ, през първите два месеца на 2021 г. вносът на пресни зеленчуци нараства с 12,4% спрямо същия период на предходната година, достигайки до 53,1 хил. тона, а този на пресни плодове – с 6,8%, до 65,1 хил. тона, се отбелязва в анализ на земеделското министерство.

Увеличението на общия внос на пресни зеленчуци е свързано най-вече с по-големите доставки на домати – с 2,7 хил. тона или 22,3% и краставици – с 2,4 хил. тона или 39%.

Съществено повишение се регистрира и при импорта на пиперки, тикви, марули и зеле – в границите от 14,9% до 34%. От друга страна, внесените количества гъби, моркови, лукови зеленчуци и картофи са с между 2,3% и 9,9% по-малко.

Около 77% от целия внос на пресни плодове за периода януари – февруари 2021 г. се формира от цитрусови плодове и банани – общо 50,1 хил. тона, с 10,2% повече на годишна база. Съществен дял (11%) заемат и доставките на ябълки, при които се отчита спад от 21,5%. Импортът на киви, ягоди, грозде и круши нараства с между 2,6% и 51%.

Общо за първите два месеца на 2021 г. от страната са изнесени 13 хил. тона пресни зеленчуци и 11,5 хил. тона пресни плодове, респективно с 67,3% и 8,5% повече в сравнение със същия период на миналата година.

Най-голям принос за ръста на общия експорт на пресни зеленчуци на годишна база има разширената реализация извън страната на краставици – с 1,5 хил. тона или 72,5% и домати – с 1,4 хил. тона или 57,9%. Чувствително се повишават и изнесените количества зеле, пиперки, патладжани, тикви и сладка царевица – от 29,7% до близо четири пъти.

Прави впечатление многократното увеличение на износа на марули, лукови и бобови зеленчуци (основно грах), макар като цяло той да остава сравнително малък.

Отчитаният износ на пресни плодове по това време на годината представлява главно реекспорт на продукти, които не са произведени в България, в т. ч. основно цитрусови плодове. Изнесеното количество ябълки е с 65,1% по-малко на годишна база.

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА