Виенчани хапват джелато с вкус на билки от Долна Австрия

Лилия Александрова
Лилия Александрова
8 Минути

Eis Greissler е една от популярните марки сладолед сред жителите на Виена и района около столицата. Производителите са семейство Блохбергер, които имат биокравеферма в Крумбах, Долна Австрия. Идеята на собствениците е да предлагат пресен сладолед с мляко от своето стопанство и с продукти от района.

 

Технология от Италия и вкусове от Австрия

Семейната кравеферма съществува от 13 години. Преди да започне да прави сладолед Георг Блохбергер заедно със съпругата си и двете им деца доставяли прясно и кисело мляко за местните училища и ресторанти. Едно лято обаче след края на учебната година решили да направят няколко експеримента с производство на сладолед. Взели част от концепцията за италианския сладолед и включили също необичайни за Италия, но типични за Австрия вкусове. Толкова се запалили по това производство, че тръгнали из местните ферми, където се произвеждат плодове, зеленчуци, билки и подправки, които да използват в сладоледите си. „Сами намерихме производителите около нас, с които искаме да работим. Така знаем от къде идват съставките, които използваме и можем да гарантираме качеството на нашите продукти“, казва Георг Блохбергер, който беше домакин на група от Европейската мрежа на селскостопанските журналисти.

В началото е вярата

„Когато започнахме да произвеждаме сладолед, дори не сме мечтали за големия успех, който имаме сега. В началото чувахме мнения като „Оставете италианците да правят италиански сладолед!“ и не вярваха много в нашето начинание. Днес изглежда съвсем логично да приготвяме сладолед, като влагаме само органично мляко. Ние правим един изключителен продукт, като в същото време се придържаме към нашето желание да предлагаме високо качество, да произвеждаме по устойчив начин и да бъдем изобретателни“, разказва Георг Блохбергер.

 

Не само работилница и ферма

Концепцията се оказала успешна и през 2011 г. семейната фирма открила официално първия си магазин за сладолед в сърцето на Виена. Днес, осем години по-късно, Eis Greissler е сред добре разпознаваемите марки за виенчани и за жителите на още седем локации с магазини в цяла Австрия, повечето във Виена, а също и в Грац, Клагенфурт, Линц, Крумбах, Залцбург. През май 2019 г. семейната фирма разшири дейността си и отвори ресторант, където се предлага лека храна – салати, сандвичи, супи, дребни сладки, сладкиши и, разбира се, сладолед.

Най-търсените вкусове това лято са виолетка, роза, лавандула и бъз, а най-новото предложение е вкус нар. „Имаме над 100 вкуса в асортимента си. По време на активния сезон от юни до септември преработваме между 800 и 1000 л мляко на ден. През януари спираме напълно производствения процес. Това е времето, когато обновяваме технологичната си база, обмисляме нови идеи и вкусове“, споделя Георг Блохбергер и допълва, че по статистически данни консумацията на сладолед на глава от населението в Австрия е 64 топки годишно. „За есента подготвяме нов вкус на мини киви от Стирия. Сезонните ни сорбета са подходящи за вегани, а и много хора ги обичат дори да нямат такива предпочитания. Като цяло при всичките ни продукти отсъстват изкуствени аромати, оцветители и консерванти. Тайната на нашите сладоледи е това, че са пресни и всички съставки са от местни производители. Процесът на производство е напълно прозрачен. От 25 л мляко получаваме 17 л сладолед“, казва австриецът.

 

С добри фуражи и вода става качествен сладолед

Петдесетте крави Симентал в стопанството на семейство Блохбергер пасат свободно, когато времето навън позволява. „Те са най-важните членове на нашия екип, защото произвеждат основната съставка на нашия натурален сладолед – висококачествено биологично мляко. Храним ги с добра храна и държим на качеството на водата, тъй като това се отразява директно върху качеството на нашия сладолед“, отбелязва Георг Блохбергер и допълва, че годишният добив на мляко от крава е 8 200 л. Млякото е с 3,4% съдържание на протеин и 4,2% масленост. Животните и процесите в кравефермата се следят от компютър. До осем крави могат да се издоят наведнъж с автоматична машина и отново компютър разпределя млякото по тръба към работилницата за сладолед. Това дава възможност млякото да не се изнася, а директно да се влее в производствения процес, където първо се пастьоризира. Всеки ден управителят на фермата поръчва количеството, от което имат нужда в работилницата.

Устойчиво производство

„През лятото влагаме цялата суровина за производство на сладолед, а през зимата количеството, което не използваме, продаваме на мандрата, която се намира на 30 км от тук. Пастьоризаторът ни се захранва с енергия от соларни панели и никога не изстива напълно, винаги го поддържаме леко затоплен. В слънчеви дни от панелите се произвеждат 50 kwh енергия, които се използват също за поддръжка на процесите в обора“, споделя австриецът.

 

Туризъм на село

Всяка година семейство Блохбергер посреща хиляди туристи в своята биоферма. Не само красивата природа привлича гости от далеч, а и възможността да прекарат един хубав ден във фермата заедно с цялото семейство. Сутрин за закуска може да похапнете вкусен сладолед в светлата, приветлива кафетерия, а на няколко крачки може да надникнете през витрина в работилницата за сладолед. На щандовете в заведението има също сладки и солени специалитети, характерни за региона, прясно изпечени кифлички, домашни мармалади, шунка, сирене, дори яйца. Приятно е човек да похапне сладки с кафе в зимната градина със слънчева тераса, които се намират непосредствено до кафетерията. От там родителите имат изглед към детската площадка и величествените хълмове в далечината.

 

Фермерски пазар през зимата

Децата може също да отидат на „сладоледено училище“, където дегустират различни видове сладолед, гледат филми и научават повече за производството и правилната консумация на сладкото изкушение. Тази услуга е включена в цената на билета за разходка във фермата. Предлага се също обиколка на фермата с човек от екипа на фермата, който разказва подробно как се отглеждат кравите, как млякото се издоява и доставя в работилницата за сладолед. Тъй като фермата, атракционният парк, ресторантът, кафетерията и работилницата за сладолед са посещавани от много туристи целогодишно, през зимата Георг организира фермерски пазар и кани местни производители, които също искат да представят продукцията си. Споделя още, че през последните 5 години е инвестирал приблизително 15 000 евро в бизнеса си, като 14% от тях са национални средства. „Почти всички субсидии, които получаваме обаче, връщаме като данъци“, допълва фермерът.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА