В Стокхолм вече снабдяват магазините през нощта с електрически камиони

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
4 Минути

 

Целият трафик на тежкотоварни превозни средства в Стокхолм е забранен между 22:00 ч. и 6:00 ч. сутринта, за да не се безпокоят жителите през нощта. Нощните доставки с камиони в шведската столица вече станаха възможни, чрез управление в безшумен електрически режим. По този начин значително се намаляват сроковете за доставка, което води до по-ниски емисии на въглероден диоксид, азотен оксид и прахови частици.

В проект, който е частично финансиран от ЕС, Стокхолм, заедно с партньорите по веригата за доставки: HAVI, McDonald’s, Scania и Кралския технологичен институт, се стремят да демонстрират ефектите от доставките през нощта с нулеви емисии в града.

Градът предостави специално разрешение за тестване на ефектите от доставките през нощта или „извън пиковите моменти“. Доставките до шест ресторанта на Макдоналдс в центъра на града бяха извършени от HAVI, използвайки хибриден plug-in автомобил на Scania.

От януари до края на август 2019 г. HAVI извършва три седмични маршрута за доставка от своя склад, който се намира на 22 километра от Стокхолм. По пътя от склада камионът използва биогориво, хидротретирано растително масло (HVO). Когато влезе в града, GPS системата на камиона автоматично го подканя да премине в електрически режим. Съществува възможност камионът да зарежда батериите си, докато извършва доставки до един от ресторантите.

Операциите през този осеммесечен период вече са оценени от Lots Group, която сравнява производителността на plug-in хибридните камиони със съответните доставки от четири камиона Scania Euro 5 и Euro 6 за доставка. Оценката показва, че средно доставките извън пиковите моменти са били с 38 % по-бързи от дневните доставки, направени през по-тесния часови диапазон от 7 до 12 часа на обяд. Доставките извън натоварените часове с всички видове камиони като цяло допринасят за по-ниски емисии поради по-лесния процес на паркиране, по-малко опашки, по-висока скорост и по-чести възможности за зелени вълни на кръстовищата.

Референтните камиони Euro 5 и Euro 6 в тестовия период са захранвани от възобновяеми HVO, което вече намалява въглеродните емисии с 90 % в сравнение с конвенционалното дизелово гориво. И все пак въглеродните емисии при извънредни доставки с хибридния камион Scania са били средно с 44 на сто по-ниски от референтните превозни средства, главно заради електродвигателя.

Смекчаващите ефекти върху други емисии са също толкова обнадеждаващи. Резултатите показват, че нощнитe доставки с хибридния модул намаляват емисиите от твърди частици (PM10) с 28 %, а емисиите на азотен оксид падат с над 80%. Тези големи намаления се дължат основно на по-малкото време, прекарано в шофиране и стоене в опашки през нощта и по-добрата наличност на паркинг места, но отчасти се дължат и на включването на камион Euro 5 като референтен автомобил.

Като част от оценката, тестовият водач на HAVI, който управлява плъг-ин хибрид, беше помолен да коментира предимствата на доставките през нощта.

„Много по-лесно е да шофирате, тъй като има по-малко трафик и е по-лесно за маневриране.“, каза той. „Освен това има повече място за паркиране и служителите на ресторанта посрещат доставките през нощта, тъй като има по-малко клиенти, което им дава време да получават стоките без стрес.“

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА