Препятствия пред хранителната промишленост в условията на COVID криза

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
12 Минути

Доц. Божидар Иванов

COVID-19 изненада света през 2020 година, като здравната криза прерасна в икономическа рецесия, която се оказва, че е по-голяма отколкото през финансовата криза 2008-2009 г. Когато се анализира понятието икономическа криза трябва да се разглежда дълбочината и силата, която се наблюдава и обхвата и мащаба, с които се разпространява. Важна характеристика на икономическата криза представлява частта от икономическата система, която е засегната, което най-общо се свежда до механизмите на търсене и предлагане, а конкретно може да бъде проблем на доходи, на безработица, на недостиг на ресурси, липса на пазари, финансови проблеми, инфлация и т.н.

Здравната криза причинена от COVID-19 прерасна в икономическа криза, която през 2020 г. доведе до свиване на световната икономика с около 3,5% или 2,8 трилиона долара, ръст на безработицата, осезаемо свиване в някои сфери на икономиката като транспорт, туризъм, ресторантьорство, развлекателен бизнес, нарастване на неравенствата и на бедността, нарушаване на снабдяванията и смущения във веригата на доставки. В следствие на това се предполага, че нови 150 млн. души са се присъединили към живеещите в недоимък и лишения по света. С навлизането на ваксините срещу вируса и постепенното овладяване на заболеваемостта и разхлабване на противоепидемиологичните мерки, световната икономика започна да се възстановява.

Почти всички основни глобални макроикономически показатели достигат нивата от 2019 г., като глобалният икономически ръст може да достигне 6%, а по прогнози на statista.com, може дори да надвиши 10%, достигайки номинални равнища от 93 трилиона долара. Вече се говори за Пост-COVID-19 периода, като основната въпросителна е какво ще е различното с икономическото развитие преди кризата. Макар хранителната промишленост да не беше от секторите, които претърпяха значителен удар от последствията от здравната криза, това което се очертава в настъпващия Пост-COVID-19 период е предизвикателство и вероятно ще доведе до преструктуриране през следващите години.

          Хранителната промишленост във времето на COVID-19

Хранителната индустрия в България, в която се включва както производството на храни, така и на напитки и тютюневи изделия, заема около 2,3% от брутната добавена стойност през 2019 г. През годините се наблюдава свиване на дела на хранителната промишленост в икономиката, като за сравнение в първите години след 2010 г. този процент е достигал 3,2%. Най-значимо е свиването при производството на тютюневи изделия, но отчетеният спад се дължи и на намаляване добавената стойност в секторите произвеждащи храни. Трябва да се отбележи, че общата продукция в отрасъла се увеличава за периода между 2011 – 2019 г. с около 18%, докато добавената стойност нараства с около 10%. Това означава, че производствените разходи в отрасъла растат с по-бърз темп, което води до намаляване конкурентоспособността на отрасъла. На европейско равнище делът на хранителната промишленост в цялата икономика на ЕС-27 е около 2% и този процент е относително постоянен през годините и в това отношение българската хранителна индустрия се доближава до средноевропейските нива.

От 2020 г. и с избухването на пандемията от COVID-19 производството в трите основни съставни сектори на хранителната промишленост претърпя спад, който е най-голям при тютюневите изделия с 20% на годишна база и най-малък при производството на храни – около 2%. При производството на напитки също се отчита намаление в производствените обеми със 7%. По прогнозни данни на САРА, брутната продукция в отрасъла през 2020 г. ще е около 5,5 млрд. евро, докато добавената стойност ще е приблизително 1,15 млрд. евро, което представлява спад с около 9%.

Причините за това намаление са в намаляващата конкурентоспособност на хранителната индустрия, когато се наблюдава по-голямо нарастване на цените на основните земеделски суровини на стоковите пазари, съществува висока зависимост от вносни суровини, транспортните и енергийни разходи също се увеличават, а предприятията не могат да компенсират свиването на печалбите с по-добра ефективност заради липса на достатъчно икономии от мащаба. В свободната пазарна икономика икономическите субекти не могат да увеличават цените самостоятелно, а се явяват приемащи цените, такива каквито се установят от пазарните сили на търсене и предлагане.

Всяка криза обикновено рефлектира в засилване на конкуренцията в предлагането, което води след себе си до отпадане на онези производители, които не успеят да предложат на потребителите очакваните цени и същите предлагани от другите участници. Утвърждаващото се правило в съвременната икономика е, че тя се движи от потреблението, което зависи от цените, които се определят от разходите за производство. Пост-COVID-19 икономиката ще се характеризира с увеличаване на разходите за производство заради поскъпването на основните суровинни и ресурсни източници, докато това няма да е последвано от пропорционално увеличение в цените на дребно. Това ще постави на изпитание по-неефективните преработватели и участници по веригата, тези които не са достатъчно интегрирани, както с доставчиците на суровини, така и с търговията на едро и дребно, които имат високи постоянни разходи, които не предлагат продукт, който предполага специфична пазарна ниша, които не са достатъчно технологично иновативни и нямат необходимите резерви, за да посрещнат конкурентния натиск и намалението на брутните печалби.

          Макроикономическа обстановка и потребление на храни

Като цяло цените на храните в световен мащаб са се повишили с 33% на годишна база до август 2021 г. по данни на ФАО. Най-голямо е увеличението при растителните масла, където за една година нарастването на цената на суровината е с 67%. Увеличението при месото за същия период в световен мащаб е 22%, а на млякото е 14%. Делът на цените на суровините в цените на хранителните продукти е различен, което зависи от вида на продукта, степента на развитост на веригата на стойността, пазарният канал, но средно е около 30%. Това увеличение на земеделските суровини неизбежно ще се отрази на цените на храните за крайния потребител, като за първите шест месеца на 2021 г. инфлацията на хранителните продукти в България на годишна база е 0,5%, но за 2020 г. е 5,4%.

Макроикономическата обстановка се явява един от основните генератори на това увеличение, което започна от стоковите пазари, от нарастване цените на ресурсите и енергоносителите. Държавните дългове на страните се увеличават само за една година като процент от техния БВП със средно около 10-15%, като например в Гърция, правителственият дълг достига 236% над БВП, в САЩ – 160%, а в цялата еврозона за първи път надмина 100,5%. Парите са универсална разменна стока, и когато тяхното предлагане превиши предлагането на останалите стоки и услуги, това води до инфлация. Инфлацията е облагодетелстваща за предлагането и неблагоприятна за потребителите, но в съвременния свят, където преобладаваща част от домакинствата са с високи нива на задлъжнялост като ипотеки, лизинги, други потребителски кредити, които са около 55% от БВП и над 100% от годишните доходи на самите домакинства, инфлацията спомага за по-лесното покриване на дългове взети в миналото. По този начин, колкото и парадоксално да звучи, инфлацията ще подпомогне домакинствата, ще намали тяхното дългово бреме, но същевременно нанася поражения върху мотивацията за спестявания, които удържат по естествен начин инфлацията и действат здравословно за балансиране на парично-стоковата система.

Пълзящата умерена инфлация с голяма вероятност в края води до стагнация, което се дължи на „непродуктивно” потребление, което не създава насрещни стимули за предлагането или търсенето се свива значително и оттам блокира и предлагането. Същевременно потреблението на основни хранителни продукти за първото полугодие у нас нарастват с около 3% на годишна база, а през 2020 г. има ръст от 1% ръст в сравнение с предкризисната 2019 г. Това показва, че потреблението на храни през времето на COVID-19 не е довело до свиване, а дори леко е увеличило консумацията на по-питателни храни като прясно мляко и месо, докато разходите, които домакинствата харчат за храни през 2020 г. са се повишили в сравнение с предходната година с 5% и представляват около 24% от брутния общ доход на домакинствата.

          Хранителната промишленост в Пост-COVID-19 периода

Здравната криза от COVID-19 отключи тенденции и промени в икономиката, които ще стават все по-ясно изразени. Потреблението е в основата на икономиката и то става все по-зависимо от държавните разходи. Държавите са взаимозависими, като заради икономическата глобализация предприетите действия, особено в по-големите икономики, се пренася навсякъде, а веригите на доставка са уязвими. Оттам самозадоволяването в земеделието и производството на храни повишава своята стратегическа важност, за да се посрещнат предизвикателствата с евентуални прекъсвания в обвързаните транснационални вериги на доставки, дори при храните.

Пост-COVID-19 икономическата криза ще се характеризира с натиск върху земеделски производители и преработватели, които от една страна ще се сблъскват с растящи цени на суровините и материалите, а от друга продажните цени ще се задържат максимално заради конкуренцията, което ще изведе ефективността като ключ за оцеляване и разширяване на пазарните позиции след този период. Храните, макар и да са по-слабо еластични към цените в сравнение с други стоки, реагират в по-висока степен към тях, отколкото към доходите и в този период ще имат предимства онези, които могат да предложат продукти на по-ниска цена и да осигурят най-доброто съотношение между цена и качество, което отразява ценността на продукта. Интеграцията по веригата, както с производството, така и с реализацията, ще е безценен капитал, който ще е защитен в това по-трудно време. Прибавяйки към икономическите фактори действащи в Пост-COVID-19 периода и екологичната ориентация и приоритети, които започват да се реализират, правят неизвестностите много, но със сигурност в следващото десетилетие ще има друг икономически пейзаж и къде ще бъде всеки ще зависи как се адаптира и разчита пазарните и непазарни сигнали.

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА