Доставката на хранителни услуги явно се очерта като един от основните победители от пандемията Covid-19. Продажбите в световен мащаб са се увеличили с 30% през 2020 г., с особено силен растеж в Северна Америка и Европа. В САЩ делът на доставките в продажбите на хранителни услуги се е удвоил до над 15%. Дори през 2021 г. доставките да се забавят, вече очакваме да се възобнови солидният растеж през 2022/23 г., вдигайки продажбите на доставка до 40% -80% над нивата от 2019 г. на повечето пазари, казват анализаторите от Rabobank.
Въпреки че този безпрецедентен ръст на доставките е малко вероятно да се увеличи до голяма степен за сметка на общите продажби на хранителни услуги, той ще има огромни последици за рентабилността и конкурентния пейзаж в хранително-вкусовата промишленост. Ресторантите с ограничено обслужване и / или вериги са в най-добрата позиция да включат доставката в техния бизнес микс, докато за по-малките обекти пренасочването на търсенето от други алтернативи към доставката носи допълнителни разходи.
В отговор операторите на хранителни услуги ще трябва да покажат огромна стратегическа и оперативна ловкост, за да направят оптимално меню и оперативни промени, както и в решението как да си партнират с платформи за доставка.
С по-силно изразено преминаване към оператори извън търговския обект и вериги, много доставчици и дистрибутори на хранителни услуги може да загубят своите по-големи клиенти, производителите на храни може да се наложи да коригират предлагането си, а инвестициите в технологии и дигитализация ще трябва да се ускорят на всички нива.