Предстои изграждането на тържище за агропроизводители в индустриална зона „Тракия”

Лилия Александрова
Лилия Александрова
8 Минути

Проектирането на агроцентър “Калояново” в индустриална зона „Тракия” е завършен и предстои изграждането на тържище, където производителите ще могат не само да продават стоката си, но и да си партнират за доставки в големите търговски вериги. На следващия етап се предвижда да има и преработвателни предприятия за сокове, консерви и други.  Цялата инвестиция ще бъде за над 5 млн. евро, съобщават от “Тракия Икономическа зона”.

“Тракия икономическа зона” обединява шестте индустриални зони в района на Пловдив – “Марица”, “Куклен”, “Раковски”, високо технологичен център “Тракия”, агро център “Калояново” и парк “Образование и високи технологии”. Досега във всички зони са инвестирани над 1 милиард евро, като цялата “Тракия икономическа зона” се простира на площ от 10 700 000 кв. м, от която 3 250 000 кв. м вече е заета.

Това е най-бързо растящата индустриална зона у нас през последните 20 години, като в нея са заети около 68 000 души в преработващата промишленост и още 20 000 инженери и машинни оператори в други индустрии.

Какво предстои

До няколко дни българската “Биофреш” очаква да получи акт 16 и да пусне в експлоатация базата си. Предприятието ще произвежда маркова козметика от розово масло, ще изгради роботизиран склад и офис помещения, като инвестицията възлиза на 5 млн. евро. По-голямата част от продукцията е за износ, включително и в Китай.

В близост до “Биофреш” и до магистрала “Тракия” са двете халета на “Елена Пропъртис” и “Сенсор”, всяко едно върху площ от 4000 кв.м и с инвестиция за по 1.1 милиона лева. Те се отдават под наем, като са подходящи за компании от търговията, леката промишленост, складова и спедиторска дейност.

Производителят на детайли за бяла техника “Мекалит България” започва ново производство в завода си в зоната.  Преди три години германската “Мекалит” (Mecalit) стъпи у нас, за да е по-близко до основните си западноевропейски клиенти, изнасящи производството си на изток, като основната цел беше оттук да се снабдяват предприятията на “Либхер” (Liebherr), “Бош-Сименс Хаузгерете” ( Bosch-Siemens Hausgeraete) и “Миле” (Miele). В желанието си да разшири бизнеса си обаче сега пловдивският завод навлиза в нова област – производство на пластмасови елементи за автомобилната индустрия. В допълнителната линия са инвестирани близо 3 млн. евро, а сред клиентите са компании като “Рено-Нисан” (Renault-Nissan), “Фолксваген” (Volkswagen) и “Мерцедес” (Mercedes).

Германският предприемач Райнер Зигмунд от веригата за облекла втора употреба “Ла Фиеста” (La Fiesta) в партньорство с фонда за дялови инвестиции “Блек Пийк Кепитъл” (BlackPeak Capital) започва през март строителство на сортировъчен завод за употребяван текстил. Инвестицията в сградата и сортировъчните машини е за около 2.5 млн. евро, като в предприятието ще работят 120 – 150 души.

Проектирането на агроцентър “Калояново” е завършен и предстои изграждането на тържище, където производителите ще могат не само да продават стоката си, но и да си партнират за доставки в големите търговски вериги. На следващия етап се предвижда да има и преработвателни предприятия за сокове, консерви и други.  Цялата инвестиция ще бъде за над 5 млн. евро.

Нов инвеститор в зоната е производителят на кормилна и задвижваща техника “Вили Елбе аутомотив България”, дъщерна компания на германската Willi Elbe Gelenkwellen. Тя купи близо 20 дка до Куклен, като се очаква в скоро време да започне строителството на новия завод.

Доста напреднал е проектът на българо-немската “Интрама” (Entrama) за производство на машини за хранително-вкусовата промишленост. Компанията купи над 20 дка в зоната за изграждане на фабрика.

Предварителен договор е сключен и с още един германски производител на автомобилни части. Фирма от САЩ в областта на машиностроенето също проявява интерес да инвестира край Пловдив, както и китайска компания за производство на автомобилни компоненти.

На финалната права са и преговорите с международна компания в областта на електрооборудването, които имат планове за завод, в който ще работят около 1000 души.

Какво се случи през 2015 г.

В началото на 2015 г. “Щром” пусна в експлоатация консервната си фабрика “Траки” за 4.7 млн. евро, като няколко партиди продукция вече са на пазарите в Русия, Англия и Италия. Подготвя се износ и за Германия. През 2014 г. компанията купи 150 декара селскостопански земи, върху които отглежда червена капия за собственото си производство, а останалата част от суровините изкупува от местни производители.

Американската “Сенсата” (Sensata Technologies),  която е номер 1 в света в производството на сензорни и електрозащитни устройства, приключи първия етап от изграждането на предприятието си. Компанията избра да инвестира край Пловдив заради комбинация от фактори – магистралата, летище, гарантиран достъп до електричество и инфраструктура, подкрепа от местната власт, близо до Техническия университет. Плановете на “Сенсата” са до четири години да бъдат наети 1500 работника. В първата фаза от проекта е изградено предприятие от 10 000 кв.м, а общо теренът е от 68 декара. За миналата година инвестицията е 40 млн. долара.

Японската компания SMC Industrial Automation, която е в топ 50 на най-иновативните компании в света, купи 180 000 кв.м. терен в зона “Тракия” през 2015 г.

“Либхер-Хаузгерете Марица”, което е част от германското дружество “Либхер”, приключи строителството на новия си логистичен център, разположен върху 32 декара в зоната през 2015 г. С него ще се увеличи производството в освободените заводски площи, така че след последното разширение в завода ще се произвеждат един милион хладилни уреда годишно. В момента тече оборудването на логистичния център, като цялата инвестиция в него е над 30 милиона лева.

Италианската “Дзобеле”, световен лидер в света по производство на ароматизатори за битови нужди, получи през 2015 г. нови 3000 кв.м за склад и производство, като инвестира над 2 млн. евро. С това разширение предприятието вече се простира върху 11 декара.

През 2015 г. завърши четвъртото разширение на завода на британската фирма за производство на автомобилни детайли “Уилям Хюз”, като вече се планирана и ново. Англичаните са в зоната от 11 години и инвестират всяка година средно по 1 млн. евро.

Логистичната компания “Шенкер” (DB Schenker) утрои площите си край Пловдив, като в края на миналата година компанията пусна нов склад върху 2000 кв.м. Още 2000 кв.м се очаква да бъдат добавени в средата на тази година. Проектът се изпълнява заедно с “Логистика Марица”, която развива индустриална зона “Марица”, част от зона “Тракия”.

“Тракия икономическа зона”

Формулата за успеха на икономическата зона е в доброто местоположение – на важни жп и пътни коридори, които свързват Европа, Азия и Африка, инфраструктурната й обезпеченост – ток, газ, вода, канал и телекомуникации, както и индивидуално административно обслужване от специализирано звено, което гарантира ускорени процедури за инвеститорите.

В близост до зоната има 7 основни университета и 2 колежа с инженерни и хуманитарни дисциплини, както и повече от 80 училища, езикови и професионални гимназии, които подават кадри на бизнеса.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА