Полското правителство публикува списък с “непатриотични” компании, които доставят мляко от чужбина

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
3 Минути

Списъкът на “непатриотичните” компании, които доставят мляко от други страни за преработвателните предприятия е публикуван от полското правителство. Инициативата, макар и не скорошна, продължава да вълнува и е  включена от Deutsche Welle в анализ на мерките, чрез които страни като Полша или Унгария защитават своите местни производители.

Полският премиер Матеуш Моравецки определи инициативата като “план на правителството си за селските райони”, разказва DW, цитиран отfood-retail.agrointel.ro. Това ще увеличи „нивото на сигурност на поляците в три посоки: семейство, град и село, и от чужбина“. И така, „нека купуваме полски продукти“, каза Моравецки на среща със силезийски фермери. “Искаме да възстановим държавната намеса в земеделието, която е необходима за стабилизиране на цените”, според него.

Плановете предвиждат консолидация на някои от компаниите в хранителния сектор, като ключова роля е запазена за Националния консорциум за захар (KSC). Той е с приходи от 390 милиона евро годишно и получи съгласието на националния орган за защита на конкуренцията за поглъщането на осем контролирани от държавата компании с дейности в растениевъдството и животновъдството, но и в търговията със селскостопански хранителни продукти.

В окончателната версия групата трябва да има 48 компании и да обхваща сектори като производството и преработката на плодове и зеленчуци и производството на тютюн. Пресата пише, че засега правителството не иска да навлиза в секторите, доминирани от големи компании като млякото и месото.

Групата може да се премести и на пазара на дребно, например чрез поемане на търговски вериги, обясни заместник-министърът на държавните активи Артур Собон. Ако го направят, казват анализатори, те биха избрали по-малки регионални вериги, които включват франчайзи или мрежи от сътрудничещи собственици на магазини. Планът включва също увеличаване на субсидиите за горива и приоритизиране на биологичното, традиционното и регионалното земеделие.

“В условията на европейския свободен пазар със сигурност няма нарушение на закона, но има въпросителна за икономическия патриотизъм на тези субекти”, каза полският министър през април миналата година във връзка с публикацията на списъка от “непатриотични” фирми.

В отговор на публикуването на списъка, няколко компании реагираха веднага. „През януари 4% от нашия износ бяха еквивалентни на стойността на направения внос. Не мисля, че тази ситуация ни кара да не сме патриоти “, каза Шчепан Шумовски, ръководител на OSM Giżycko.

Голяма кооперация, също в списъка на “не-патриотите”, OSM Piątnica, обяви, че използва 97,3% мляко от полските ферми, а останалите 2,7% е биологично мляко от Литва, като този вид продукт е трудно да се намери в полския пазар.

Не само полският министър на земеделието е направил смела стъпка в подкрепа на местните производители. Правителството стартира и национална кампания „Изберете 590 – събота за Полша“, в която потребителите се насърчават да избират продукти с баркод номер „590“, който показва дали производителят е регистриран в Полша или не.

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА