Регистрите на хотелите ще са свързани с Министерството на туризма, Министерството на вътрешните работи и НАП посредством единна система за туристическата информация. Това е заложено в промените в Закона за туризма, публикувани днес за обществено обсъждане. Тези промени са публикувани отделно от останалите планирани изменения, както заради важността на системата, така и с цел ускоряване сроковете за създаването й. Общественото обсъждане на Закона за туризма е удължено до постигане на работещи и решения, най-вече относно къмпингуването и в мерките за насърчаване развитието на планинския туризъм. Затова частта относно системата за туристическа информация и отделена в самостоятелен законопроект.
Очаква се, че благодарение на нея секторът ще бъде изсветлен и събиранията на постъпленията от него ще се подобрят. Текстовете предвиждат облекчена процедура за обмен и обработка на данните от регистрите на настанените туристи. Лицата, предоставящи хотелиерски услуги в места за настаняване от клас “А” – хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили, ще са длъжни да осигуряват автоматизиран обмен на данни между информационната система на водения от тях регистър и Единната система за туристическа информация. Създава се директен канал за връзка между хотелиерите и единната система, без да се налага информацията да се предава първо на общината и после към Министерството на туризма и другите ангажирани институции, както е сега. Така данните ще постъпват в системата в реално време.
Облекчение е заложено и за местата за настаняване от клас „Б“ – семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги, които не водят регистър в електронна форма. Обменът на данни ще става посредством ежедневното им вписване в Единната система за туристическа информация чрез публично достъпен уеб или друг интерфейс, чрез сигурна комуникационна сесия за свързаност.
За български туристи и такива от Европейския съюз, от държави-страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, както и от Конфедерация Швейцария хотелиерите ще имат задължението да предоставят информация само за броя им, гражданството, датата на регистрация и датата на отпътуване. Втора категория данни ще има важи за другите чуждестранни туристи – предвижда се предоставяне и запазване на данни. Освен брой, ще са необходими и идентифициращи данни: име, дата на раждане, гражданство, номер и серия на документа за самоличност. От туристическото министерство посочват, че данните за настанените туристи в единния регистър на ЕСТИ няма да са публични и достъп до тях ще имат само определените от закона субекти. НАП ще събира данни в обобщен вид (брой настанени лица, брой нощувки) за контрол на постъпленията от туризма. МВР ще има достъп до данните, идентифициращи чуждестранните туристи в цялата страна (без информацията за туристите от Европейския съюз, от държави-страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, както и от Конфедерация Швейцария). Достъпът на общините, НАП и МВР е отдалечен, обхватът на данните е ограничен съобразно установеното в закона за съответната категория лица.
Ако предвидените в проекта на нормативния акт задължения не бъдат спазени, има административни наказания. Неизправните лица, които са задължени, но не водят регистър за настанените туристи, ще бъдат глобени с 2000 лв., а имуществената санкция на едноличните търговци и юридическите лица възлиза на 7000 лв. Глоба ще има и за неизправните лица, които водят регистър, но не според законовите изисквания – 1000 лв, а имуществената санкция на едноличните търговци и юридическите лица – в размер 5000 лв. За лица, които не са осигурили или не извършват обмен на данни, съответно не вписват данните по реда на закона, финансовата санкция ще възлиза на 1000 лв, а имуществената на едноличните търговци и юридическите лица – на 5000 лв.