Негативните ефекти от присъствието на модерната търговия в България изглеждат силно преувеличени, гласи анализ на Института за пазарна икономика. От потребителска гледна точка предимствата са по-голямо разнообразие и удобство при покупките на относително по-ниски цени и при сравнително по-високо качество.
Расте процентът на потребление на вино, преработени храни и основни хранителни стоки от големите вериги, сочи изследване, поместено в анализа. Изследването е проведено в България, Румъния и Полша за периода 2009-2010 г. По-малко предпочитание потребителите отдават на пазаруването на месо и млечни продукти от търговски вериги. Относно покупката на плодове и зеленчуци – традиционните канали на търговия остават предпочитани, сочи изследването.
Анализът посочва, че има съществени методологически трудности при определяне дела български стоки, които се продават във веригите. “Остава да виси въпросът кои стоки следва да се дефинират като български – тези, закупени от български доставчици (фирми, регистрирани в България) или от доставчици, чиято собственост на капитала е българска? Или тези, в чийто продукти основната вложена суровина е с български произход? Или пък тези, които използват български суровини и чийто капитал е основно местен?”, се посочва в изследването. На база данни от Сдружението за модерна търговия ИПИ посочва, че средният дял на оборота в Топ 10 на веригите, формиран от стоки, доставени от български производители или дистрибутори, е около 72% в периода 2007-2013 година.