НСИ: Инфлацията оскъпи олиото с над 23% само за месец

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

Храните регистрират средно увеличение на цените от 3.3%

Само за месец олиото е поскъпнало с с 23.3%, сочат данните на Националния статистически институт (НСИ), който представя доклад за инфлацията и индексите на потребителските цени през март 2022 г. Според доклада индексът на потребителските цени за март 2022 г. спрямо февруари 2022 г. е 102.2%, т.е. месечната инфлация е 2.2%. Инфлацията от началото на годината (март 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 5.2%, а годишната инфлация за март 2022 г. спрямо март 2021 г. е 12.4%. Средногодишната инфлация за периода април 2021 – март 2022 г. спрямо периода април 2020 – март 2021 г. е 6.0%.

Данните на НСИ сочат, че през март 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, като повечето са в посока нагоре. Хранителните продукти и безалкохолните напитки регистрират увеличение с 3.3%; алкохолните напитки и тютюневи изделия поскъпват с 0.1%, но облеклата и обувките отбелязват намаление с 0.5%. Поскъпнали са още жилищата, водата, електроенергията, обзавеждането, здравеопазването (0.3%), транспортът (7.9%, както и образованието, ресторантите и хотелите.

През март 2022 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: ориз – с 1.6%, брашно – с 5.9%, хляб – с 1.8%, макаронени изделия – с 2.6%, месо от едър рогат добитък – с 4.2%, свинско месо – с 5.2%, месо от домашни птици – с 8.2%, малотрайни и трайни колбаси – съответно с 3.5 и 1.6%, мляно месо (кайма) – с 5.3%, риба – с 1.8%, нискомаслено прясно мляко – с 1.8%, кисело мляко – с 1.9%, сирене – с 3.4%, кашкавал – с 3.0%, извара – с 4.6%, яйца – с 8.3%, млечни масла – с 2.5%, маргарин – с 1.9%, олио – с 23.3%, цитрусови и южни плодове – с 2.9%,  зеле – със 7.3%, пипер – с 6.3%, зрял лук и чесън – с по 0.5%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) – с 3.2%, маслини – с 3.5%, гъби – с 1.5%, леща – с 4.4%, картофи – с 5.9%, захар – с 3.1%, шоколад и шоколадови изделия – с 2.8%, оцет – с 1.0%, сол – с 1.9%, кафе и чай – с по 2.3%, минерална вода – с 1.8%, газирани напитки – с 1.6%, плодови сокове – с 4.2%, вина – с 2.3%, и други.

През март 2022 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: пълномаслено прясно мляко – с 0.1%, домати – с 1.5%, краставици – със 7.1%, зелен лук и праз – с 4.7%, листни зеленчуци – с 5.9%, зрял боб – с 0.7%, ракии – с 0.2%, бира – с 1.3%, и други.

През март 2022 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са регистрирали увеличение на хранителните продукти с 3.4%, при нехранителните стоки увеличението е с 0.9%, а при услугите ръстът е с 0.3%.

ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА