Модерният нахут – 763 % ръст в площите за 2 години

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
4 Минути

Нова екзотична култура става все по-популярна сред родните земеделци. През последните три години в страната се отчита значителен ръст на реколтираните площи с нахут. Само за тази година се очаква те да достигнат 139,4 хил. дка.

Данните на Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ) показват, че през 2014 г. е имало едва 5 470 дка с нахут. През 2015 г. те вече нарастват до 24 660 дка (ръст от 350,8%), за да достигнат 47 220 дка през 2016 г. Само за миналата година площите са нараснали с 91,5% спрямо 2015 г., а спрямо 2014 г. – 763,3%. От 633 тона преди две години, през 2016 г. е отчетено производство от 6 065 тона.

Вписва се добре в сеитбооборота

За първи път е заложил нахут в стопанството си и Драгомир Димитров от сливенското село Гавраилово. Освен това той отглежда трайни насаждения на 1200 дка и житни култури около 5 хил. дка. Нахутът е екзотична култура в момента, предпочитана от много земеделци, сподели той пред „Агрозона“. Но не е непозната, в миналото тя се е гледала много у нас. „Тази година се заложиха много площи с нахут в цялата страна и това се дължи на пропадналите рапични полета. Това е една нова култура, която може да се впише добре в  сеитбообръщенията, особено на Южна България“. В полското сеитбообращение нахутът се редува със зимните житни култури, но успешно може да се комбинира и с други. Добри предшественици за него са и окопните култури – царевица, картофи, памук. Той е отличен предшественик, защото освобождава рано площта за следващата култура.

Dragomir Dimitrov

 „Очакваме да видим какви ще са добивите и цените за реализация. Смятаме, че ще имаме доходна реколта“, коментира Димитров. По думите му основните пазари, на които се реализира продукцията са  Турция и Арабския пазар.

Алтернатива за печалба

България е силна производителка на зърно, но има нужда от нови култури, които да носят по-големи печалби, категоричен е Драгомир Димитров. „Другият вариант, който трябва да търсим е добавена стойност, създавайки повече преработвателни предприятия. В световен мащаб само 11 % от пресния плод и зеленчук се потребява за директна консумация. Останалите проценти стигат до човека в преработен вид – консерва, полуфабрикат. В България всички се стремим това, което произведем, да отиде директно на пазара. Нямаме предприятие и няма къде да си пласираме суровината“, допълва той.

Работната ръка отново е проблем

Драгомир Димитров е категоричен, че има перспектива в страната ни да се отглеждат подобни култури, които са по-скъпи от традиционните и могат да генерират добри печалби за фермерите. Според него обаче ако не се решат проблемите с намирането на работна ръка, то с годините ще останат градини и насаждения, които въобще няма да се прибират. „Това обезсърчава земеделците да инвестират и да експериментират. В България се инвестира основно в производства, които са тип суровинни и искат ръчен труд, а в същото време достъпът на работната ръка е ограничен“.

chickpeas-022

Социалната политика, която се води у нас е тотално сгрешена, смята Димитров. „Не може да имаш 270 хил. безработни, а в същия момент незаетите свободни места да са  170 хил. Това означава, че никой не си мърда пръста да принуди неработещите да работят. Когато отидеш до борсата и търсиш неквалифицирана работна ръка, не може да я наемеш, защото хората не желаят заплащане от 15-20 лв. при положение, че ги взимат от държавата за нищо. Сбъркан е социалният модел – той трябва да се промени така, че ако предложиш една две работи и човекът не ги приеме, то той не трябва да има право на социални помощи“.

ЕТИКЕТИ:
Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА