Между 25 и 40% от цената на сиренето и кашкавала отива в търговските вериги, и като прибавим още двадесет процента ДДС, които отиват в държавната хазна е ясно как се формира цената на млечните продукти. Останалите са за производителите на мляко и мандрите. Това коментира пред Агрозона Милкана Йорданова, председател на Асоциация Планинско мляко и на мандра Родопа милк.
Поводът бе акцията на правителството от вчера за проверка на увеличените цени на млечните и месни продукти, които бяха обявени от агроминистъра Мирослав Найденов за обект на национална сигурност. Вече няколко години говорим за закон за търговските вериги, но до този момент такъв все още нe съществува, изтъкна тя. Според нея, за стратегически храни като млякото и хляба е неморално ДДС да е двадесет процента, трябва поне за тези продукти ставката да е наполовина, препоръча Милкана. Тя добави че много от колегите и продължават да произвеждат нискобюджетни сирена с концентрирано мляко от ЕС и палмови масла, които вървят във веригите по три лв. за килограм.
Според Георги Хаджийски, съсобственик на едноименната мандра, няма увеличение на цените на сирената и подкрепи тезата, че основно търговските вериги са тези, които прибират огромния пай от печалбата с млечни продукти. Увеличение може да има, но то е във веригите, не и в останалите магазини на търговската мрежа, уточни той. Освен това веригите продават лошокачествени и евтини млечни продукти от ЕС, които се преопаковат тук и са нелоялна конкуренция на нашите стоки, подчерта Хаджийски.
Светлана Трифоновска