Милкана Йорданова: Избирам 380 е израз на всенародна подкрепа за българските производители

Лилия Александрова
Лилия Александрова
3 Минути

„Избирам 380 е полезна кампания, тъй като е израз на всенародна подкрепа за българските производители. С нея получават подкрепа всички по веригата на производството и доставката на храни – както българският производител, така и българският преработвател“, според Милкана Йорданова, управител на мандрата към млекопреработвателната кооперация Родопа Милк, която има собствена търговска мрежа и също така работи с една от големите международни вериги за търговия на храни в България.

Полезен ход

„От 20 години ние работим добре с търговската верига, която е наш партньор,“ разказва Милкана Йорданова и допълва: „След постановление номер 70 на Министерски съвет във веригите започнаха проучвания за повече преработватели и производител на плодове и зеленчуци. Работи се с декларация за произход на суровината. Мисля, че ще е полезен ход от страна на веригите да се допуснат повече продукти с български произход.“

Ясно означен производител?

Освен да се отбелязва кодът на етикета на млечния продукт, необходимо е също така да се посочва ясно кой е производителят, по думите на браншовика. За да бъде наистина полезен етикетът на потребителя, необходими са промени в етикетирането, по думите на Милкана Йорданова. Първо: „Когато говорим за българско производство на млечни продукти, най-добре е да се използват 100% български суровини. Ако са вложени 10% -20% други суровини, като например сухо мляко, дори да са заложени в стандарта, в крайна сметка те не са българска суровина. След като произвеждаме български продукт, следва той да е от българска суровина“, според браншовика.

Сложни етикети

„Второ, в патентното ведомство се защитават различни търговски марки, които могат да носят наименования от типа „Родопско“ или „Старопланинско“, но това не означава, че са продуктите са от тези региони. Когато потребителят види на продукта например „Сирене от Чепеларе“, асоциацията е, че е произведено в Чепеларе, но може да се окаже, че производителят е в Добрич, Стара Загора или някъде другаде. За съжаление етикетите станаха много сложни, тъй като не са ясни законовите постановки“, казва Милкана Йорданова.

Производител в „анонимност“

„Друго объркване, което произлиза от Закона за етикетирането във връзка с информацията върху етикета на млечните продукти, причинява оставането в анонимност на производителя. Неговият регистрационен номер може да е посочен с дребни букви, а да се вижда по-ясно разпространителят на продукта. Ако иска да разбере кой е производителят на продукта, потребителят ще трябва да провери в регистъра по регистрационния номер на производителя. В този смисъл етикетите на млечните продукти са трудни за четене и лесно могат да подведат потребителя“, категорична е Милкана Йорданова и подчертава необходимостта, на етикета да се вижда от пръв поглед кой е производителят.

„България все още не е защитила в Брюксел редица традиционни български продукти, отбелязва стопанката, „Дори българското кисело мляко, което е емблема на страната ни.“

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА