За пореден път времето се оказа много нестабилно в регион Мурсия тази пролет. В началото на май там се разрази силна буря с периодични градушки и торнадо в районите на река Мула, Северозапад и Алтиплано в региона. Производителите от общини като Мула, Плиего и Булас изразиха загрижеността си за последствията, които градушката ще има върху посевите и загубите, предаде FreshPlaza.
Падналата в началото на месец май градушка засяга овощни градини в Мула и селото Ел Ниньо. В Булас са се натрупали 75 литра на квадратен метър лед. Освен това торнадо изкоренило десетки борове и бадемови дървета в района Муленьо на Хереня.
„Засегнати бяха плодни дървета, особено кайсии, бадеми и лимонови дървета между Мула, Булас и Плиего“, заяви Томас Шевалие, технически директор на мурсийския селекционер PSB Producción Vegetal и производител и търговец на Frutas de la Sierra Espuña. „За щастие нашата продукция почти не е пострадала.
Техниците на различните кооперации в региона започнаха огледи на стопанствата, за да проверят нанесените щети по овощните дървета. Докладът ще определи количествено последните загуби, причинени от бурите, които дори предизвикаха горски пожар в Моратала.
Производителите вече очакваха реколтата от кайсии да бъде с 37% по-ниска от тази през 2021 г. и тази градушка продължава да намалява очакваните обеми, като се има предвид, че Мурсия концентрира най-голямото производство в Испания. Производителите очакват да произведат близо 60 000 тона тази година, което е много по-малко в сравнение с 93 000 тона, постигнати миналата година, което вече е с 52% по-ниско от средното за 2016/2020 г.
„Имаме лошо опрашване на кайсиите поради продължителни валежи в продължение на няколко седмици“, каза Томас.
„Ще ни липсват много кайсии в Испания тази година и това ще се отрази в цените, поради увеличеното търсене, тъй като времето в Централна и Северна Европа става сухо и топло. Кайсиите, които не бяха засегнати от градушката, имат добри качество и голям калибър.”
Мурсия продава първите си кайсии, нектарини и праскови с 10 до 12 дни по-късно в сравнение с предишния сезон и в ограничени количества, поне до следващата седмица. Най-голямото притеснение в тази кампания са продажните цени и дали те ще компенсират рязкото увеличение на производствените разходи.