Пазарът за плодове и зеленчуци в Дъблин ще бъде затворен по-късно този месец за цялостно обновяване и възстановяване. Планира се да бъде отворен отново за клиенти, но щандовете вече ще бъдат заети от производители на храни на дребно, занаятчийски пекари, месари, производители на сирене и други.
“На пазара вече са останали само няколко търговци на плодове и зеленчуци”, казва Джъстин Леонард от Jackie Leonard & Sons, който търгува от склад до тържището. „Повечето от търговците са се преместили в складовете наблизо и купувачите, които търсят продукция на едро, идват направо там, така че ще е добре за бизнеса “.
Пазарът е точно в средата на туристическия маршрут на Дъблин със съседи като известната дестилерия за уиски Jameson’s, един от най-популярните туристически обекти, така че пазарът ще се превърне в спирка по маршрута. Джъстин споделя, че търговията с плодове и зеленчуци в Дъблин в момента е слаба заради летните ваканции. „Имаше голяма колебливост на цените и спорадично предлагане, почти като в Европа и Великобритания. Това е причинено от аномалиите на лятното време. Преди три седмици цените на лука бяха високи до небето, но сега те се сринаха”, разказва търговецът.
В момента най-голямата загриженост на Джъстин е насочена към заплаха от сделка за Brexit без сделка, която изглежда все по-вероятна. По-голямата част от прясната продукция в Ирландия идва през „сухопътния мост“ – от ЕС с камиони през Англия и след това с ферибот до Ирландия. В момента няма проверки на превозни средства или пътници, а стоките преминават свободно между страните.
„Brexit без сделка е пагубен за всички. Ако всеки камион трябва да бъде проверен на границата между ЕС и Великобритания, това ще доведе до огромни закъснения. Има възможност за превоз директно от Франция, Холандия или Испания в Корк или Дъблин, но това ще добави 24 часа към времето за доставка. В този бизнес 24 часа може да означават разликата между печалбата или загубата. Ако закупя продукт на определена цена, цената може да е паднала, преди дори да пристигне, да не говорим за качеството на бързоразвалящите се продукти след по-дълго пътуване. “