От 1 януари 2020 г. разрешеното съдържание на сяра в горивото, използвано в морския транспорт, ще бъде ограничено до 0,5% вместо сегашните 3,5%. Този нов регламент на Международната морска организация (ИМО) ще доведе до повишаване на цените на горивата, което ще се отрази на морския транзит на селскостопански стоки, пише freshplaza.com.
Изискването се въвежда с цел да се подобри качеството на въздуха и да се защити околната среда. “При изгаряне на газове от корабния двигател в атмосферата се освобождава сяра, която е вредна за човешкото здраве, причинявайки респираторни проблеми и белодробни заболявания. Може да доведе до киселинен дъжд, който има отрицателно въздействие върху земеделските култури, горите и водните видове, посочват от ИМО.
Новият регламент вече се отразява на разходите на гиганта Chiquita Brands International. „Понастоящем има алтернативи на горивото с ниско съдържание на сяра. Сред тях са природния газ или инсталирането на филтър за пречистване на емисиите. Въпреки това ефективността на тези мерки ще бъде забележима едва в средносрочен и дългосрочен план, посочва Карлос Лопес, президент на компанията.
Chiquita разполага с 12 собствени кораба за превоз на банани. 7 от тях обслужват Северна Америка и 5 обслужват пазарите в Северна Европа. През ноември един от корабите на Chiquita беше снабден с гориво с ниско съдържание на сяра, като разходите възлязоха между 500 и 600 долара на тон. За сравнение старото гориво струва 350 долара на тон. Най-важното за компанията обаче е да гарантира доставката на гориво, така че техните кораби и пратки да не се забавят.
През последните 30 години цената на бананите е била по-ниска в сравнение с други продукти. “В момента има натиск върху разходите от всички посоки – инфлация на цената на труда, инфлация на стойността на материалите и сега новите регулации за горивата ще увеличат разходите.”, по думите на Лопес. В резултат на това разходите ще бъдат прехвърлени на клиентите чрез доплащане на гориво и 2020 г. ще бъде изпълнена с предизвикателства, допълва той.