В средата на април бе затворена обществената поръчка за градозащита със самолетен способ. Тази година, както бе и през 2020 г., кандидатът е само един, а цената за градозащита със самолетен способ се изчислява на 19 000 лева без ракетите. Посевите няма как да останат незащитени, а Министерство на земеделието е в търсене на опции за намаляване на цената или въвеждане на градозащита с дронове. Повече по темата разказа заместник-министър Иван Христанов в интервю за Агроноза.
“На 18 април приключи срокът за обществената поръчка за градозащитата със самолетен способ и за съжаление отново има само един явил се. Договорът предстои да бъде подписан. Притеснява ни обаче изключително високата цена на час полет – 19 000 лв. без ракетите. Получихме анализи и продължаваме да търсим начини и средства да намалим този разход, но за съжаление когато имаме само един явил се, тези възможности са сравнително ограничени. Надявахме се да има и други компании. Имаше заявка от Варна за евентуално участие, но в последствие разбрахме, че те са се отказали по някаква причина. Ние се погрижихме да направим условията по-демократични, така че повече участници да могат да се явят”, заяви зам.-министър Христанов.
“Обсъдихме този въпрос със земеделските производители и ги попитахме директно какво предпочитат – скъпа самолетна защита или обезщетения за погинали култури. Те категорично избраха самолетния способ, пояснявайки, че загубата на продукция носи и много силен деморализиращ ефект върху стопанина. Чисто математически може и да излезе по-изгодно да се плащат обезщетения, но ние не можем да си позволим да се подиграваме със съдбата на хората и техните усилия”, коментира още той.
Тест на градозащита с дронове
“През тази година бихме искали да реализираме проект в който да се тества градозащита с дронове. Там присъстват освен радарни, така и визуални елементи. Смятаме, че ще бъде добър успех ако направим тест и планираме и дроново участие”, заяви зам.-министър Христанов.
“Големият проблем при самолетния способ е, че има голямо струпване на въздушни маси с тежък заряд от вода и лед. Обикновено това е нещо, което пилотите отбягват. Логично е, никой не иска да влезе директно в най-тежкия проблем в околните 100 километра. Когато имаме самолетен способ обаче правим точно това. Караме пилотите да отидат там и да угасят и разсеят тези въздушни мази. Ползвайки дронове намаляваме общия риск при самолетния способ, който е най-вече за пилотите.
Падналата рано през април градушка в Сливен тази година бе сигнал за нас, че през следващата година трябва да изтеглим сезона по градозащита по-рано от стандартния срок.
Вижте още: