Храната ражда и пази спомени

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
7 Минути

Храната в туризма е основно търсене и все повече привлича туристи да дойдат и да опознаят местната култура чрез нея. Когато се говори за приключенски туризъм, е важно да се отбележи, че повече от приключенците търсят т.нар. леки, лесни преживяванията. Именно кулинарните преживявания попадат основно в това звено, каза за „Агрозона“ Гергана Николова, директор „Развитие“ за Европа в Световната търговска асоциация за приключенски туризъм.  Храната може да се използва изключително много като продукт за привличане на туристи, категорична е Гергана.

Гергана Николова, директор „Развитие“ за Европа в Световната търговска асоциация за приключенски туризъм
Гергана Николова, директор „Развитие“ за Европа в Световната търговска асоциация за приключенски туризъм

Няма чужденец, който да е дошъл на Балканите, и да не е казал, че храната ни е изключително вкусна. Да, конкретни продукти като баницата и шопската салата са отличителни, но като цяло храната, която е отгледана по естествен начин, е изключително вкусна. Тези вкусове, които човек преживява буквално в устата си, когато се храни, предизвикват трайни положителни спомени, категорична е Гергана. Когато чужденците разказват за пътуването си на приятели, опитват да пресъздат именно този спомен за автентичната храна, отбелязва още тя.

Отличава региона

Защо храната остава толкова силен отпечатък в съзнанието на пътуващите? Защото никой не може без храна. Но причината е по-дълбока. Именно храната е нещо, което отличава региона ни като култура. За нас храненето е социално преживяване. Всъщност когато каним чуждестранните гости в региона, ние предаваме това преживяване. Храненето в нашия регион не е чисто физически „да си напълним коремчетата“, а е връзката, която осъществяваме един с друг. Това, в съчетание с енергията на чистата ни все още природа, има особено силно въздействие върху туристите. Особено ако те са изтощени от физическа дейност като каране на кану или каяк,например, вкусната храна е пикът на преживяването, обяснява Гергана.

Пакет за далечния турист

На въпроса дали става все по-масово предлагането на пакети изживяване + храна, тя отговаря, че тенденцията в световен мащаб е, че все повече хората обичат да пътуват самостоятелно. Когато пътуваш надалече обаче, много често пътешественикът има нужда някой да му подготви преживяванията. Тук идва ролята на туроператора, който подготвя индивидуалното пътуване и в него е включено всичко – и преживяване, и храна. Все по-актуално става самите пътуващи да се включат в процеса на подготовка на храната. Така туристите разбират повече за процеса на приготвяне на храната, навлизат повече в културата. „Когато се пътува в познат регион, тогава много често пътуващите предпочитат сами да си избират пътуването, но всъщност често ние си мислим, че знаем къде да отидем, но експертът, туроператорът, по-добре знае.“, коментира Гергана. Все още обаче не е особено разпространено местни хора да ползват туроператорски услуги в собствената си държава.

Как фермерите могат да участват в алтернативния туризъм?

qstie_gozba_gotvene Първо, те са хората, които отглеждат качествената и местна храна, казва Гергана и продължава: „Те са хора, които също могат да бъдат домакин на едно преживяване. За човек, който идва от Ню Йорк, да кажем, вероятността да е доил крава, например, е много малък“. Личният съвет на Гергана е при желание да посрещат туристи, стопаните да работят с туроператор за разработване на туристически продукт. Има обаче и фермери, на които им е в духа да си разработват продуктите, казва тя. Стопанствата предлагат изключителни преживявания за чуждестранните туристи. А и икономическият ефект е добър: „Особено хората със забързано ежедневие са склонни да платят доста висока цена за такъв тип автентично преживяване.“

Преди да поканят туристи във фермата си обаче, стопаните трябва да са сигурни, че искат да се занимават с хора. „Някой чужд човек ще им влезе в тяхното пространство и те трябва да са сигурни, че са готови за това и че го искат.“, казва Гергана. Следващата стъпка е евентуално да се свържат с туроператор, за да се разработи продуктът. А ако фермерът е достатъчно предприемчив, може сам да си измисли продукта и да го предложи на оператора. Има случаи, в които дори и само желанието е достатъчно , а туроператорът помога с останалото, разказва специалистът.

Настаняването не е задължително

Ако фермерът има места за настаняване, може да се направи така, че туристите да нощуват, но настаняването не е задължително изискване, за да участва земеделецът в туристическо предлагане. Гергана разказа за добър пример от Македония – село Дихово. Бивш професионален футболист иска да се върне в Македония и да се занимава със селски туризъм. Няма обаче къща и започва с кулинария. Приготвя местни специалитети. „Обаче няма къде да настанява гостите, а селото лека полека, както на мното места и на Балканите, и по света, се обезлюдява.“, разказва Гергана. Мъжът намерил хората, които са си изоставили къщите и ги помолил да му дадат достъп до тях, а той от своя страна прави подобрения и ги спасява от пустеене и разруха. Хора, които място за настаняване, но са гъбари, се включват с подсигуряване на гъби, друг прави домашен алкохол. Получава се цяла верига от предлагане, казва Гергана. Така селото е класирано сред 50-те най-добри места за посещение на Lonely Planet. „Не е необходимо всеки да прави всичко. Напротив.“ Обединението на усилията е това, което трябва да се развива, не трябва да се мисли в посока, че всички сме си конкуренти, категорична е Гергана: „Заедно като се обединим, можем да привлечем туристи.“

 

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама