Хърватия иска да защити виното си „Prošek“, ще позволят ли италианците?

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

Хърватия и нейните продукти не трябва да бъдат дискриминирани поради „лингвистични прилики“, настояват евродепутати

По време на проведения преди дни пленарен дебат в Европейския парламент италианските евродепутати представиха своята позиция, че хърватското десертно вино „Prošek“ застрашава търговския успех на италианското Защитено наименование за произход (ЗНП) „Prosecco“ (пенливо вино), съобщава земеделското министерство. В отговор техните хърватски колеги подчертаха, че двата продукта са отличителни и лесни за разграничаване. В дискусията се включи и еврокомисарят Хелена Дали (Равнопоставеност), която изтъкна, че решението на Комисията ще бъде взето въз основа на правилата на ЕС и съдебната практика на Съда на ЕС. Комисията публикува в Официален вестник на 22 септември 2021 г., хърватското заявление за защита на традиционното наименование „Prošek“, съгласно чл. 28, параграф 3 от Делегиран регламент (ЕС) 2019/33 на Комисията, като предостави срок от два месеца за изпращане на декларации за възражение от заинтересовани страни. Комисар Дали увери, че „службите на Комисията ще спазват настоящите правила на ЕС при анализа на хърватското заявление относно традиционния термин „Prošek“.

Дискусията се проведе по искане на италианския евродепутат Мара Бизото, която започна с твърдението, че „хърватското наименование Prošek е вредно погрешно представяне на Prosecco“ и рискува да подкопае европейската система за защитени наименования. Тя се оплака от отсъствието на комисаря по земеделие Януш Войчеховски, който посети Експо 2020 в Дубай по същото време. В отговор комисар Дали изтъкна, че е проведена „внимателна проверка на Комисията въз основа на приложимата правна рамка“ и заявлението е „изпълнило всички съответни законови условия“. Допустимите възражения ще бъдат предадени на Хърватия за разглеждане и постигане на споразумение с възразилите страни. След това, „Комисията ще вземе окончателното решение да защити или отхвърли традиционното наименование „Prošek“ чрез Регламент за изпълнение на Комисията.“

 

Ревизират системата за географски указания

Дали също така обясни, че Комисията работи по „предложение за укрепване на системата от географски указания (ГУ), което е основна цел на селскостопанската политика на администрацията на Урсула фон дер Лайен“. Ревизията „се фокусира върху две общи цели“, каза тя, „осигуряване на ефективна защита на правата на интелектуална собственост в рамките на ЕС и увеличаване на разпространението на ГУ в целия ЕС в полза на икономиката на селските райони“.

 

Какви са разликите 

По време на дебата хърватинът Тонино Пикула посочи разликите между двата вида вино. „Те не могат да бъдат преки пазарни конкуренти“, каза той, „те лесно се различават по цвят, вкус, сорт грозде и регион на производство, размер и форма на бутилката, както и цена“. ЗНП „Prosecco“ е аперитив, предназначен за началото на храненето, а „Prošek“ е десертно вино, което се сервира в края на храненето. Той благодари на Комисията за досегашната работа и за бързия отговор на писмото му, като отбеляза, че Войчеховски в „отговора обяснява, че съвместното съществуване на тези продукти е възможно, дори в случай на два омонима.” Депутатът настоя, че Хърватия и нейните продукти не трябва да бъдат дискриминирани поради „лингвистични прилики“. „Нашата борба е за равенство, коректност и безпристрастност“, заключи той. „ЕС трябва да защити малките традиционни производители на автохтонни продукти от големите, които се опитват да злоупотребят с господстващото си положение на пазара. Без такова равенство няма общо бъдеще.“

 

ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА