Гръцки кооператив продава мляко без посредник

Георги Узунов
Георги Узунов
5 Минути

 Всяко дете знае, че млякото е полезно за здравето му, поне така казва мама. Не винаги, обаче то е най-любимата напитка на малчуганите. Разбира се, малко са и онези, които успяват да му устоят, когато е придружено с какао или няколко бисквитки.

В последните години доброто име на млякото е повече мит, отколкото истина. Често поглеждаме с недоверие към картонената кутия, стояща на рафта в магазина. И ако някой ни попита кое избираме, едва ли ще дадем по-различен отговор от „Всички са еднакви“.

Много са и потребителите търсещи продукт, който не е с лъскава опаковка и голяма реклама. Хората от града, все повече гледат на село. Там където зеленчуците имат вкус, а млякото е без допълнително прибавени вещества.

120 тона мляко всеки ден продава кооператива

млекомат 1Основаването на гръцкият кооператив е през 2010 година, а членовете й са 19 на брой. Фермерите в него произвеждат около 120 тона прясно краве мляко всеки ден. Количеството съставлява около 12% от общото млекопроизводство в Гърция. „Производителите се насочиха към тази кооперация поради хаотичната ситуация на пазара в страната“, казва Янакопулос. Водеща цел на Θές γάλα е  повишаването на изкупната цена, като всичко се основава на договорни отношения. Такива до  2011 г. не е имало, между млекопроизводителите и изкупвателите. Фермерите са взимали парите си с 7-8 месеца по -късно.

Помощ за качеството и генофонда

„Друг наш приоритет е поддържането на качеството“, посочи пресаташето. За тази цел кооперацията въвежда вземане на ежедневни млечни проби и създава система на вътрешно ценообразуване, основано върху системите за качество. „Взети са мерки за подобряване на генофонда на стадата, бяха отпуснати и техническа, и финансова помощ“, допълва той. За производителите е създадена програма, благодарение на която производителите могат да наблюдават стадото си, целият технически процес и статистическите данни за производството на всяка крава.

25% по-евтино е на млекомата

За да може да има пряка среща с потребителите, компанията създава 63 търговски обекта  с автомати за продажба, в три гръцки града – Солун, Атина и Лариса. По този начин търговецът на едро е премахнат от веригата. И всички допълнителни разходи ги няма. 20-25%  от себестойността на продукта се пада на опаковката, а това натоварва крайната потребителска цена. „Чрез тези апарати всеки клиент може да си налее в свои бутилки. Обектите ни са разположени в три града. Тceb8ceb5cf82ceb3ceb1cebbceb11ази идея е разработена и осъществена за първи път в Гърция. Благодарение на този метод се повишиха доходите на производителите, а на потребителите се осигури качествен продукт на много конкурентна цена“, казва още Янакоппулос. Той добавя, че за да разнообразяват продуктите си  ги съчетават с други любими съставки. На сайта им може да бъде намерено пастьоризирано какаово мляко и какаов крем, създадени от 100% прясно мляко и висококачествено какао. Има голям избори между сирената, освен от различно мляко, всяко е с различна твърдост.

Мрежата автомати се контролира централно и в реално време операторът може да види на екрана  всички  търговски обект, както и да помогне на всеки отделен потребител при възникнали проблеми или въпроси.

Кооперативът споделя, че следващата стъпка е разширяването на мрежата с още производители. „Ще дадем възможност на по-дребните производители и кооперации да пласират продуктите си чрез нашата мрежа. Въведохме системата на франчайза. Всеки201603070048461976-660x1200 търговец, който споделя нашите ценности може да ползва и нашия знак, изпълнявайки изискванията за организация на търговията“, обяснява Янис Янакопулос.

Увеличават се играчите на пазара за директни продажби

Продажбата на прясно мляко през автомати набира скорост в съседна Гърция. Комшиите се наслаждават на удоволствието да купуват 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата. Освен в Атина, Солун и Лариса, други групи от производители вече продават успешно в Козани, Верия, Комотини, Александруполис и Янина. Мляко от планинските райони може да се намери срещу 1 евро на литър без бутилка, а цената на пластмасовата бутилка е 0,20 евро. Има млекомати, през които продават стоката си производители на овче мляко. В Янина пък са направили и предплатени карти, които са заредени с до 10 литра мляко на промоционална цена.

 

ЕТИКЕТИ:
Георги Узунов е в сферата на журналистиката от 7 години. Работил е за национални медии като Радио "Фокус", Дарик Радио и Националното радио. Завършил е бакалавър "Журналистика" в Софийския университет, а магистратурата му е в специалност "Журналистика, Продуцентство и Финанси".

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА