Всяко дете знае, че млякото е полезно за здравето му, поне така казва мама. Не винаги, обаче то е най-любимата напитка на малчуганите. Разбира се, малко са и онези, които успяват да му устоят, когато е придружено с какао или няколко бисквитки.
В последните години доброто име на млякото е повече мит, отколкото истина. Често поглеждаме с недоверие към картонената кутия, стояща на рафта в магазина. И ако някой ни попита кое избираме, едва ли ще дадем по-различен отговор от „Всички са еднакви“.
Много са и потребителите търсещи продукт, който не е с лъскава опаковка и голяма реклама. Хората от града, все повече гледат на село. Там където зеленчуците имат вкус, а млякото е без допълнително прибавени вещества.
120 тона мляко всеки ден продава кооператива
Основаването на гръцкият кооператив е през 2010 година, а членовете й са 19 на брой. Фермерите в него произвеждат около 120 тона прясно краве мляко всеки ден. Количеството съставлява около 12% от общото млекопроизводство в Гърция. „Производителите се насочиха към тази кооперация поради хаотичната ситуация на пазара в страната“, казва Янакопулос. Водеща цел на Θές γάλα е повишаването на изкупната цена, като всичко се основава на договорни отношения. Такива до 2011 г. не е имало, между млекопроизводителите и изкупвателите. Фермерите са взимали парите си с 7-8 месеца по -късно.
Помощ за качеството и генофонда
„Друг наш приоритет е поддържането на качеството“, посочи пресаташето. За тази цел кооперацията въвежда вземане на ежедневни млечни проби и създава система на вътрешно ценообразуване, основано върху системите за качество. „Взети са мерки за подобряване на генофонда на стадата, бяха отпуснати и техническа, и финансова помощ“, допълва той. За производителите е създадена програма, благодарение на която производителите могат да наблюдават стадото си, целият технически процес и статистическите данни за производството на всяка крава.
25% по-евтино е на млекомата
За да може да има пряка среща с потребителите, компанията създава 63 търговски обекта с автомати за продажба, в три гръцки града – Солун, Атина и Лариса. По този начин търговецът на едро е премахнат от веригата. И всички допълнителни разходи ги няма. 20-25% от себестойността на продукта се пада на опаковката, а това натоварва крайната потребителска цена. „Чрез тези апарати всеки клиент може да си налее в свои бутилки. Обектите ни са разположени в три града. Тази идея е разработена и осъществена за първи път в Гърция. Благодарение на този метод се повишиха доходите на производителите, а на потребителите се осигури качествен продукт на много конкурентна цена“, казва още Янакоппулос. Той добавя, че за да разнообразяват продуктите си ги съчетават с други любими съставки. На сайта им може да бъде намерено пастьоризирано какаово мляко и какаов крем, създадени от 100% прясно мляко и висококачествено какао. Има голям избори между сирената, освен от различно мляко, всяко е с различна твърдост.
Мрежата автомати се контролира централно и в реално време операторът може да види на екрана всички търговски обект, както и да помогне на всеки отделен потребител при възникнали проблеми или въпроси.
Кооперативът споделя, че следващата стъпка е разширяването на мрежата с още производители. „Ще дадем възможност на по-дребните производители и кооперации да пласират продуктите си чрез нашата мрежа. Въведохме системата на франчайза. Всеки търговец, който споделя нашите ценности може да ползва и нашия знак, изпълнявайки изискванията за организация на търговията“, обяснява Янис Янакопулос.
Увеличават се играчите на пазара за директни продажби
Продажбата на прясно мляко през автомати набира скорост в съседна Гърция. Комшиите се наслаждават на удоволствието да купуват 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата. Освен в Атина, Солун и Лариса, други групи от производители вече продават успешно в Козани, Верия, Комотини, Александруполис и Янина. Мляко от планинските райони може да се намери срещу 1 евро на литър без бутилка, а цената на пластмасовата бутилка е 0,20 евро. Има млекомати, през които продават стоката си производители на овче мляко. В Янина пък са направили и предплатени карти, които са заредени с до 10 литра мляко на промоционална цена.