Глобалните промени слагат отпечатък и върху производството на сокове

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
8 Минути

Два фактора ще влияят върху тази индустрия – здравето на хората и опазването на околната среда

Докато консумацията на сок в Китай се очаква да нарасне с повече от 4% в близко бъдеще, изследване, публикувано през лятото на 2019 г от Министерството на селското стопанство на САЩ показва, че средният американец пие около половината от количеството, което е консумирал в пика на индустрията през 90-те години. Консумацията и в Европа не показва значителен ръст: през 2019 г тя се е увеличила само с 1%.

„Това е голям проблем. Индустрията е изправена пред десетилетие на спад в потреблението в САЩ и Европа, вероятно поради проблеми със захарта. И така, как се справя индустрията с това? ” Пита Джон Колинс, изпълнителен директор на Международната асоциация за плодове и зеленчуци.

Според Никълъс Ходак, председател на борда на UNESDA, който представлява индустрията на безалкохолните напитки в Европа, производството на безалкохолни и негазирани напитки се сблъсква със същия проблем в продължение на десетилетия. Според него процесът започва още през 70-те години на миналия век.

В същото време производителите на напитки са изправени пред натиск от изменението на климата, което засяга доставчиците на плодове и поставя изискванията на индустрията към по-екологични източници, енергия и вода за производство, опаковане и транспорт.

детокс, здраве, Agrozona.bg

Растеж чрез иновации

Производителите на сокове търсят начин да се справят с предизвикателството за растеж. „През следващите три години ние прогнозираме ръст в световен мащаб по всички показатели при комбиниран годишен темп от, да речем, 1% до 2%“, прогнозира Гаурав Дут от Тетрапак.

Пазарите в Азия и Югоизточна Азия, където потреблението никога не е намалявало, ще продължат да се разрастват. Междувременно положителната динамика ще се върне в части от Европа и Америка, тъй като индустрията пуска иновативни продукти.

„Производителите реагираха доста бързо“, обяснява Дут. „Те осъзнаха, че трябва да разработят решения за настоящата ситуация. На този етап те стигнаха до това, което наричаме „сокове с добавена стойност“.

Добавената стойност всъщност се получава чрез включването в соковете на т.нар. „супер плодове“ или зърнени храни и протеини, за да отговорят на тенденцията за заместване на храненето, чисти етикетирани храни с минимални съставки и плодови сокове с намалено съдържание на захар.

Всичко това следва промяна в производството на безалкохолни и негазирани напитки към нискокалорични храни. Понастоящем продажбите в тази категория са средно 24% в Европа и над 40% на някои други пазари.

Зеленчуковите сокове също предизвикват все повече интерес. Те съдържат една четвърт от количеството захар в портокаловия сок, така че смесването им с други сокове може да намали общото съдържание на захар. „Виждаме как зеленчуковите сокове стават все по-популярни, като смесените аромати стават все по-търсени от соковете със специфичен вкус“, казва Джон Колинс, изпълнителен директор на Международната асоциация за плодове и зеленчуци.

Производителите на напитки преразглеждат своите рецепти, за да намалят съдържанието на захар. Те едновременно се стремят да намалят размера на порциите и да лансират гама от нови по-здравословни продукти като студен чай и ароматизирана вода “, пък казва Ходак.

 

Изменение на климата и проблеми с водата

Изменението на климата засяга все повече производството на сок и нектар, а ураганите удрят портокаловите площи във Флорида и Карибите, докато производителите в Централна и Южна Америка, Калифорния и другаде са засегнати от суша. Дут казва, че изменението на климата е засегнало и фермерите в Индия.

Големите производители все повече осъзнават огромното въздействие на индустрията върху водоснабдяването.

Водата е ключова съставка в производството на напитки: тя представлява около 90% от крайния продукт. Ефективността, намаляването, опазването и защитата на водата са в центъра на вниманието повече от 20 години в тази индустрия.

„Производствените операции са насочени към оптимизиране на използването на вода и рационален подход към отпадъчните води. Няколко от нашите компании компенсират значителен процент от водата, която използват – някои достигнаха 100% през 2018 г. Отпадъчните води, използвани за охлаждане и промиване, също се използват повторно за вътрешни процеси като миене на камиони и подове”, казва от Никълъс Ходак, председател на борда на UNESDA.

Нарастващи изисквания за устойчивост

Сега, когато някои страни започват да предприемат по-решителни действия за справяне с изменението на климата, натискът върху производителите ще се увеличи, за да намалят консумацията на енергия и вода, да използват по-устойчиви опаковки и да намалят енергията, използвана за транспорт.

Първото от тези предизвикателства – намаляване на потреблението на енергия и вода – може да бъде посрещнато чрез инвестиране в нови технологии за преработка.

Прогнозите сочат, че производителите на сокове, нектари и други напитки ще бъдат изправени пред все по-строги разпоредби, които ще ги принудят да намалят потреблението на енергия или да плащат солидни глоби. Очаква се и  натиск от страна на потребителите. В момента те са фокусирани най-вече върху опаковките и процеса на отглеждане на съставките, но е много скоро те да преминат към използването на вода и енергия в производството.

Тъй като по-голямата част от плодовете се произвеждат в тропиците, далеч от големите пазари, намаляването на обема на транспорта ще бъде обезсърчаваща задача за индустрията. Влиянието на така наречените „хранителни мили“ върху общия въглероден отпечатък на плодовете е по-малко, отколкото мнозина предполагат. Плодовете и зеленчуците, отглеждани в оранжериите в Европа, се консумират на местно ниво, но въглеродният им отпечатък е по-висок от този на тропически и морски стоки.

Местните герои

Тенденциите сочат, че все повече потребители, пък и производители се стремят да търсят местни суровини. В Индия, например, клиентите търсят местни съставки като плодове от куркума и кокум в соковите смеси.

Производителите на сокове също са под натиск да гарантират, че плодовете им идват от етични доставчици. 13 от най-големите световни производители на сокове, смутита и бутилиращи компании са ангажирани да използват 100% органичен сок до 2030 година. Това решение беше взето като част от инициативата за зелен сок, разработена от IDH, неправителствена организация за зелена търговия.

Предвижда се и търсенето на биопродукти да се увеличи, включително и на биосокове. Според представители на бранша два ще бъдат основните фактори, движещи промените – количеството захар, което влияе върху здравето, и устойчивостта и проследяемостта на производствената верига. Именно тези тенденции влияят върху решенията на потребителите.

 

Какво показват числата

През 2017 г. американците са консумирали по 20 литра сок годишно – най-малкото количество от 50 години насам, сочи статистиката.  Производството на сокове консумира изключително голямо количество вода. Според изследвания са необходими 50 литра вода, за да се отглежда един портокал и 200 литра, за да се получи една чаша портокалов сок.

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА