ЕС вече има 3 500 регистрирани храни и напитки с географски означения

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

58% от продуктите се реализират основно на националните пазари, сочи проучване на Евробарометър

Европейската комисия (ЕК) вече има признати 3500 храни и напитки със защитено наименование за произход (ЗНП), след като одобри добавянето на вината „Corrèze“ от Франция към Европейския регистър на географските указания.

Вината “Corrèze” включват червени вина, бели вина и вина, произведени от стафидирано грозде, носещи традиционния етикет “vin de paille”. Определеният географски район “Corrèze”, т.е. югозападната част на департамент Corrèze, е разположен в подножието на басейните на реките Brive и Meyssac. Геоложките условия, както и човешките фактори, като техники за сушене, допринасят за състава и структурата на вината, оправдавайки ЗНП.

Географските указания се прилагат за различни храни, селскостопански продукти, вина, ароматизирани вина и спиртни напитки, произведени в определени региони. Те защитават репутацията на конкретни имена на продукти, регионални и традиционни производствени процеси или други основни елементи, които оформят кулинарното наследство в цяла Европа, казват от ЕК.

Хранително-вкусовите продукти и вината могат да бъдат защитени като защитено наименование за произход (ЗНП) и защитено географско указание (ЗГУ), а спиртните напитки като географски указания (ГУ).

Изследване на Евробарометър показва, че зачитането на местните традиции и ноу-хау е важен фактор при закупуването на хранителни продукти за голяма част от европейците (от 56% до 97% в зависимост от страната). Също така е по-вероятно респондентите да купуват хранителни продукти, които идват от географска област, която познават. Данните сочат още, че продажната стойност на продукт със защитено наименование е средно двойно по-голяма от продажната стойност на подобен продукт без сертификат. Надбавката за стойност е 2,85 за вина, 2,52 за спиртни напитки и 1,5 за селскостопански продукти и храни.

Според същото проучване географските указания на ЕС представляват приблизителна стойност на продажбите от 74,76 милиарда евро през 2017 г., 6,8 % от общата стойност на продажбите на европейския сектор на храните и напитки. Вината представляват повече от половината от тази стойност (39,4 милиарда евро), селскостопански продукти и храни 35% (27,34 милиарда евро) и спиртни напитки 13% (10,35 милиарда евро).

Географските означения се реализират основно на националните пазари (58% от тяхната продажна стойност). Останалите продажби се разпределят поравно между пазара на ЕС и извън ЕС.

Продуктите с регистрирано наименование представляват 15,4% от общия износ на селскостопански храни от ЕС . Вината остават най-важният продукт както по отношение на общата стойност на продажбите (51%), така и по отношение на търговията извън ЕС (50%). Отвъд своите граници ЕС предприема много стъпки за защита на автентичността на продуктите и гарантира, че европейските качествени продукти са признати в целия свят. Защитата с ГУ помага в борбата с фалшифицираните продукти, които застрашават репутацията на автентичните, местни и регионални продукти и поминъка на техните производители.

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА