Електронната търговия на храни отхапва от дяла на хипермаркетите

Павлина Георгиева
Павлина Георгиева
12 Минути

Азия ще доминира на световния пазар на продоволствени стоки

Китай ще се превърне в най-големия пазар на хранителни стоки в света през следващите пет години. Общият обем ще достигне 1800 милиарда долара – сума, по-голяма от тази на следващите четири най-големи пазари за хранителни стоки в Азия, а именно Индия, Япония, Индонезия и Южна Корея.

„Китай не само ще запази позицията си в сектора на хранителни стоки в Азия до 2023 г., но и ще изпревари САЩ, за да стане най-големият пазар в света. Очаква се той да има среден годишен темп на растеж от 5,5%, наравно с Шри Ланка и Тайланд, но по-нисък от този в Индия, Виетнам, Индонезия и Филипините, където икономиката расте по-бързо.

По-малко от половината продажби на хранителни стоки в Поднебесната империя преминават през традиционната търговия (ТТ), и тъй като пазарът продължава да узрява, очакваме традиционната търговия да продължи да губи дял в съвременната търговия (СТ). Понеже общият размер на пазара се разширява, традиционната търговия все още ще расте, но с много по-бавни темпове през следващите пет години с прогноза от 0,8% в сравнение с темповете на растеж на съвременната търговия и очакван ръст от 8,5%”, обяснява Ник Майлс, ръководител за Азиатско-Тихоокеанския регион на Института по дистрибуция на хранителни стоки.

 

Подготовка за удобство

Изследователите смятат, че развитието на съвременната търговия в Китай през следващите няколко години ще бъде до голяма степен обусловено от продължаващото разширяване на магазините, както и от силните постижения на онлайн и „удобните“ сектори.

„Удобството ще бъде най-бързо развиващият се физически канал за магазини, задвижван от Alibaba и JD.com, трансформиращ традиционните малки, семейни магазини, търговците на дребно, които отварят магазини с по-малък формат, както и местните, така и задграничните играчи, разширяващи мрежите си чрез партньорства. Интеграцията онлайн и офлайн ще стимулирайте растежа онлайн. Като най-бързо развиващ се канал, прогнозираме онлайн сектора да допринесе с до 11% от продажбите през 2023 г.“, добавя Майлс.

 

Хипермаркетите губят почва

Междувременно Институтът по дистрибуция на хранителни стоки (ИДХС) прогнозира, че делът на хипермаркетите от общия пазар на хранителни стоки в Китай, ще намалее от 22% през 2018 г. на 18% през 2023 г., докато пазарният дял на супермаркетите ще остане стабилен с близо 20%.

Изследването на института също установява, че водещите търговци на дребно на хранителни стоки в Китай, ще нарастват с различни темпове до 2023 г. Гигантите за електронна търговия като JD.com и Alibaba са готови да посрещнат значително повишаване, както от онлайн, така и от офлайн канали и да станат втори и трети по големина търговци на хранителни стоки в Китай. Междувременно търговците на дребно с национални мрежи като Sun Art, Yonghui, Walmart, CRV и Carrefour ще се възползват от продължаващото разрастване, партньорствата с електронната търговия и технологичните компании, подобрената ефективност и инвестициите в малки формати. Регионални играчи като NGS и Walmart ще продължат да се фокусират върху рентабилността.

 

Южна Корея добавя нови услуги в търговията на дребно

Търговците на дребно възприемат възможността да изпращат храната директно на потребителя, тъй като демографските промени променят пазара. Една четвърт от домакинствата в Корея са такива с по едно лице и процентът им ще нарасне с близо 35% до 2035 г. Тази ситуация преобразува пазара на дребно през последните години и все още добавя някои новости по отношение на услугите при доставка на храна.

„Търсенето на прясна храна непрекъснато нараства. Coupang, основна компания за електронна търговия, улавя това нещо и въвежда нови услуги като Rocket Service (доставка на поръчки за 24 часа) и Dawn Delivery (поръчка от полунощ се доставя до 6:00 часа на следващата сутрин). Услуги като тези преобразуват пейзажа в Южна Корея“, това се споменава в  последния доклад на ИДХС в Азия.

Южна Корея е най-модерният пазар за хранителни продукти в Азия. Прогнозният модел на института предвижда, че онлайн пазарът на хранителни стоки в страната ще представлява 14,2% от продажбите за хранителни продукти до 2023 г., спрямо 8,3% днес. Един от всеки трима южнокорейски купувачи е пазарувал храна онлайн и конкуренцията се увеличава с бързи темпове. Напоследък големите търговци на хранителни стоки увеличават инвестициите си в логистика, за да бъдат в крак с онлайн конкурентите и да отговарят на променящите се нужди на купувачите.

В същото време в Мексико се увеличава търсенето на „удобни“ храни и готови ястия, поради пренасочването на населението към градските центрове и повечето жени, влизащи в работна сила. Федерацията за износ на месо (ФИМ) на САЩ се опитва да се възползва от пазара на необходимите за хората продукти в региона.

Според Euromonitor разходите на глава от населението за хранителни стоки от магазина са се увеличили с 24% между 2013 и 2018 г. до 8,90 долара и се очаква да нараснат с още 12% през следващите пет години. Euromonitor съобщава също, че пазарът на пакетирани храни в Мексико се очаква да достигне 53,5 милиарда долара до 2022 г. Категориите с висок растеж в тази прогноза включват преработени месни и морски дарове, закуски и готови ястия – предварително пакетирани сандвичи, предястия и странични продукти.

„Една от най-горещите тенденции в супермаркетите в Мексико е появата на еднакви сандвичи и хранителни продукти“, това съобщава Джерардо Родригес, маркетинг директор на ФИМ в Мексико, Централна Америка и Доминиканската република. „Доскоро, ако сте закупували сандвич в магазин тук, всъщност нямахте представа какво ще получите. Това не е преувеличение. Но постоянството на американската шунка, например, направи сандвичите по-надеждни. Това може да не звучи като нещо голямо в САЩ и Европа, но за Мексико това е огромна разлика, която потребителят определено забелязва. Няма значение кога или къде купувате продукта, той трябва да е точно такъв.“

 

Телешкият черен дроб става храна за бърза консумация

Пазарът в Южна Америка изглежда наистина обещаващ за представителите на федерацията в района. След като се концентрират само в градските райони, магазините за „бързи“ продукти от ежедневна необходимост стават все по-популярни в Южна Америка, особено в Колумбия и Перу. Веригите южноамерикански магазини не са склонни да предлагат готови за консумация ястия, но Джесика Юлка, представител на Федерацията в Южна Америка, заявява, че мексиканската верига Oxxo бързо се разраства в региона, създавайки потенциал за бъдещи партньорства.

Междувременно ФИМ работи по стратегии за други участници в сектора на магазините за бърза консумация. „В Перу се обърнахме към Tambo, който разполага с 300 супермаркета, за да въведем кампания „Подсилваща закуска“, която включва американски сандвич с телешки черен дроб или чернодробна емпанада“, обяснява Юлка. „Планирахме голям старт на тази кампания през второто тримесечие на тази година, но компанията, която е собственик на веригата, премина през някои промени. Така че в момента сме в режим на задържане, но все пак се надяваме скоро да популяризираме продуктите от говежди черен дроб като готова и бърза храна.“

 

Очаква се британският хранителен сектор да нарасне с 26%

Прогнозира се, че пазарът на хранителни продукти в Обединеното кралство ще възлиза на 23,4 млрд. паунда до 2024 г., спрямо 18,5 млрд. паунда за 2019 г., като междувременно ще нарасне с 26,4%. Райън Томъс, който следи развитието на сектора на храните за „из път“ в Института по дистрибуция на хранителни стоки, заяви: „Храната на принципа „вземи и тръгни“ остава ключова възможност за растеж на бизнеса и изглежда особено привлекателна, предвид структурните предизвикателства и предизвикателствата за растеж, пред които са изправени британските супермаркети и хипермаркети сега.“.

Очакванията на потребителите за удобството на хранителни продукти се увеличават бързо, което създава възможност за бизнеса да инвестира и надгражда. Изследователите прогнозират, че „специалистите“ на храна за „из път“ като Greggs, Subway, Pret, Eat и Leon ще усетят увеличение в продажбите от 5 млрд. паунда през 2019 г. до 6,3 млрд. паунда през 2024 г. Пазарният дял ще се движи от 27% през 2019 г. до 26,9% през 2024 г., а специализираните компании ще изпитат среден годишен ръст от 4,6% между 2019 г. и 2024 г.

От друга страна за ресторантите за бързо обслужване като McDonald’s, Burger King, KFC и Five Guys, продажбите ще се увеличат от 5,8 млрд. паунда през 2019 г. на 7,2 млрд. паунда през 2024 г .; пазарният им дял ще се движи от 31,5% през 2019 г. до 35,9% през 2024 г., като секторът ще изпита среден годишен ръст от 4,5% между 2019 и 2024 година.

По отношение на тези заведения Риан Томас казва: „Нишата на ресторантите за бързо обслужване остава силна, въпреки увеличаването на опциите за храна и по-големия фокус върху по-здравословното хранене, което не е област, в която тези ресторанти са известни.“.

 

Ново поколение, нови предпочитания

Основният двигател за прогнозираното разширение за сектора за търговия с хранителни стоки е, че новото поколение млади хора, които стават в момента част от потребителския клуб и техният начин на живот, са съществено различни от това, на което сме свидетели досега.

Например през 2020 г. средната възраст в някои азиатски страни ще бъде 25 г., във Филипините, Индонезия и Малайзия – 29 години. До 2030 г. поколението Z (младежите, родени след 2000 г. в рамките на технологичната епоха) в Азия ще достигне близо 1 милиард, добавяйки известен растеж за електронната търговия в региона и в световен мащаб, може би. Проучване на офиса на Италианската търговска агенция в Шанхай ще даде изключителен поглед на бъдещите тенденции за растеж на електронната търговия.

Изследването прогнозира стабилна възходяща тенденция във всеки сектор: Красота & Лична хигиена ще преживеят най-бързия растеж в онлайн продажбите до 2023 г. с увеличение от  48%, следвани от храните с 13% повишение. Проучването сочи, че компаниите ще инвестират повече в опаковане, картониране, автоматични машини за поставяне на панделки и роботизиране.

Павлина Георгиева завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. В Аgrozona приоритет са й биологичното земеделие и здравословните храни, розопроизводството, пчеларството, ловът и риболовът.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА