Бяло вино се пие дори и през зимата

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
9 Минути

Дълги години в България виното се пиеше основно през зимата, но това определено в момента не е така, каза за „Агрозона“ Станислав Бакърджиев, член на УС на Българската асоциация на независимите лозаро-винари. Една от причините до скоро виното да се консумира главно, когато навън е хладно, е, че технологиите не са били толкова напреднали за направата на добро бяло вино, обясни специалистът. През последните 5-6 години консумацията на бяло вино расте постоянно, като то се пие включително и през зимата. Основни негови ценители обаче продължават да са дамите.

Летният избор

Станислав Бакърджиев, член на УС на Българската асоциация на независимите лозаро-винари
Станислав Бакърджиев, член на УС на Българската асоциация на независимите лозаро-винари

Освен бялото вино, което се превръща в класика за летния сезон, в жегите можем да разпуснем и с чаша розе или пенливо вино. „Има и някои червени сортове, които са подходящи да бъдат леко охлаждани – за феновете на черненото вино.“, казва Бакърджиев. Пример за такъв сорт е Пино Ноар. В масовия случай обаче жегите и плътното червено вино не са много подходяща комбинация.

Що се отнася до розето – последните 4-5 години то е световна мода и тотален хит, продажбите растат постоянно, производството също като дори е трудно да се задоволят нуждите на пазара, категоричен е специалистът. „Всъщност в последните три години почти няма винарска изба в България, която да не си е продала много бързо реколтата, основно за розетата говорим.“, уточнява той. За разлика от белите вина, които се консумират целогодишно, розетата не са широко предпочитани през зимата.

Въпреки че напоследък се появяват различни предложения за винени напитки, смесени с плодов сок, виното си остава една по-консервативна напитка, казва Бакърджиев и уточнява, че този тип предложения на пазара според закона не могат да се наричат „вино“, а напитки на основата на вино или грозде.

Нежното розе е на мода

Във вината също има мода – тензенцията е да стават модерни все по-светли розета, все по-нежни цветове. До преди 7-8 години модата е била розето да е тъмно, почти червено. Като цяло обаче у нас тенденциите пристигали с няколко години закъснение.

„В момента в България тотален хегемон е Совиньон блан, т.е. свежи цитрусови аромати, висока киселинност на виното, такова усещане се търси, докато в света отминава като мода Совиньон блан“, коментира още Бакърджиев.

Леко вино – леки храни

Всяко вино има своята комбинация с различни храни, но тя това до голяма степен зависи и от индивидуалните вкусови предпочитания. Има сортове, подхождащи повече на салата и леки бели меса, риба. Трябва да се търси баланс на вкусовете, казва Бакърджиев. Едно отлежало в дъбова бъчва Шардоне, например, носи усещане за масленост и добре би се съчетало със сьомга. Чаша Совиньон блан ще бъде прекрасно допълнение към салата „Цезар“, а розето – според стила, може да се консумира с агнешки котлет. В най-общи линии леките, летни храни се съчетават добре с леки, летни вина, обобщава специалистът.

Интелигентната напитка

Говорейки за тенденции – през последните години се наблюдава още една: „Младите хора се обърнаха към виното, което е носител на култура.“ Повиши се изключително много винената култура на българина, докато преди се залагаше в сериозна степен на количеството, не толкова на качеството, нашенецът вече познава вината, коментира Станислав Бакърджиев. До голяма степен за това са допринесли изложенията, които се правят в много градове. Успоредно с това българското вино печели все по-голяма популярност по света. Специалистът посочва, че България, а и целите Балкани винаги са били свързвани с виното. „Виното е неразделна част от ежедневието на човека – ако се замисилим, почти всеки религиозен ритуал или традиция, са свързани с виното, още от времето на траките – било то с начало на живот, със сватба, с край на живот…“, обръща внимание той.

Световно признание за БГ винения туризъм

bachva_vino_wineНаред с развитието на винената култура, у нас с бързи темпове се развива и виненият туризъм. По думите на Бакърджиев сп. Wine Enthusiast – най-четеното списание в света на виното, което се издава в Щатите и се разпространява и в други страни, миналата година е поставило Тракийската низина, и по-специално регион Пловдив, на второ място в целия свят като най-добра винена дестинация за туризъм.

Винените туристи обикновено са хора, които поддържат по-висок от средния стандарт на живот. Те не идват само заради виното, интересуват се от културата, от храната и бита на хората, категоричен е Станислав. „Виненият туризъм няма нищо общо с алкохолният туризъм.“, подчертава той. Туристите, които проявяват интерес към виното, са образовани и интелигентни хора. Чужденците, които посещават страната ни заради винен туризъм, обикновено са чели за историята ни, за страната ни.

Избите посрещат повече чужденци

Жителите на други страни все още доминират като винени туристи у нас, но и все повече българи обикалят избите, проявяват интерес към производствения процес. Избата, в която Станислав е търговски директор, се намира близо до Пловдив, там около 70% от винените туристи били чужденци, които преди това са посетили старинния за цяла Европа град. Имало гости от всички обитаеми континенти. Основна част от този тип туристи – и българи, и чужденци, са млади хора, семейства, обръща внимание Станислан Бакърджиев: „Искам да Ви кажа, че е много красиво, когато видиш как една количка с бебче вътре се разхожда из лозята.“

Избите, които предлагат винен туризъм, са не повече от 40-50 у нас от общо около 300. Те са основно малки, семейни винарни, тъй като, логично, големите заводи нямат интерес да предлагат туристическа услуга. „Тези обаче, които предлагат реален винен туризъм, с обучени кадри, не мисля, че са повече от 10 в България, но за сметка на това привличат все повече и повече туристи“, посочва Бакърджиев. За да е на ниво качеството на предлаганата услуга, е необходима добра дегустационна зала, която да напомня ресторант. С туристите трябва да общува човек, който е достатъчно образован на тема вино, в същото време да знае чужди езици и разбира се, да е комуникативен. Местоположението на избата също не е без значение за това дали туристите ще предпочетат да я посетят.

Българско вино = качествено вино

У нас има продажби и на вносни вина, но вспециализираните магазини около 90% от търговията е с българско вино. Родният потребител е облагодетелстван от силната конкуренция на нашите изби. Така качеството на крайния продукт значително се е повишило, без съществено да се променя цената, отбелязва Бакърджиев: „Аз гарантирам, че вино, което в България може да бъде купено за 30 лв, във Франция за същото качество вино човек може би трябва да отдели около 100 евро“.

Заради нарастващото качество за родните производители не е проблем да изнасят продукцията си в Швейцария, Германия, Австрия, САЩ, Канада, Китай. Вино, което от България се продава на 11 евро (чиста цена без данъци и транспорт), в Щатите на рафта в магазина би струвало около 60 долара, дава пример Бакърджиев.

Причина за големия скок в качеството са европейските фондове, благодарение на които са обновени лозя и винарни, каза специалистът. „Българското вино в момента е една вълна, която се надига и рано или късно ще бъде световен хит.“, категоричен е той.

Анета Стефанова

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА