Опитът на членовете на Асоциация „Български пипер” показва, че организациите на производителите се разпадат още през първата година от учредяването си. Ето защо въпросът е каква помощ може да се осигури още през първата година от тяхното съществуване. Средства за тях се осигуряват вече след трудния стартов период. Това каза Георги Василев, председател на Асоциация “Български пипер” за „Агрозона”.
“За да печелиш, трябва да произвеждаш стока с добавена стойност, а не това, което произвеждаш на полето. Трябва да имаш обект, машина за сортиране, да направиш друг продукт и да продаваш на друга цена, да го изнесеш навън или да го продадеш в търговската верига. Това производителят сам не може да съвърши, няма и никакви пари за маркетинг. По това се различава организацията на производители от отделния производител. Понякога се получава така, че производителят има добър собствен маркетинг, по-добър от този на организациите. Тогава защо му е да се сдружава!?”, казва Георги Василев. По думите му трябва да има финансиране на участия в изложения, за преговори и обикаляне в чужбина и страната.
“Единственият стимул е, че по подмярка 4.1 през новия програмен период ни дават 60% вместо 50%. Ако искаме да правим организации на производителите като в Централна Европа, а не като Западна Европа, трябва подпомагането да бъде 80%, защото към момента един на хиляда производители участва в организации, а в Западна Европа са 90%. Това е един огромен шамар към МЗХ, не към един министър, а към всички досега, защото не се създават предпоставки за възникване, развитие и съществуване на организации на производителите.”, каза още браншовикът.
Лилия Александрова