Всъщност липсата на реклама на българския туризъм по света не е проблемът на сектора. Министърът на туризма Николина Ангелкова е наясно, че „основните проблеми за летните курорти са инфраструктурата, сигурността, общата визия и изясняването на правния им статут”, но въпреки това се харчат средства предимно за реклама. Това се казва в анализ на икономиста Зорница Славова от Института за пазарна икономика (ИПИ).
Тя подчертава, че ситуацията е разбираема, като се има предвид начинът, по който работи администрацията. В случая решенията за недотам атрактивния туризъм не са в ресора на министерството и затова се набляга на реклама и писане на стратегически документи – в противен случай не би имало нужда от тази структура.
В идеалната ситуация новоназначеният министър на туризма би трябвало да каже, че туризмът ще се развие, когато има добра инфраструктура, сигурността е подсигурена, няма незаконни строежи и презастрояване, поддържа се чистота и обслужването е на ниво, а след това да закрие министерството си, според анализатора. Администрацията обаче има склонност да се разширява (референция към законите за администрацията на Паркинсон) и такъв сценарий е малко вероятно да се случи. Напротив, дейността вероятно ще се надува, а рекламата ще продължава да се представя като ключов фактор за развитието на туризма и като добра причина за харчене на парите на данъкоплатците, пише още икономистът.
След приключване на обсъжданията в края на януари се очаква да се публикува и окончателният вариант на Годишната програма за национална туристическа реклама. Тогава ще са ясни и точните параметри на намеренията на правителството да подпомага туризма. Очакванията са, че отново всички усилия ще бъдат насочени към директна реклама на съществуващите условия за туризъм, а не към подобряването им, се казва още в анализа.