„Тази година стартирахме кампанията доста рано, окоро 22 април, с малко обеми. Имахме много добро начало. Беше ясно, че пазарите жадуват за череши, както на национално, така и на международно ниво. Дъждовете от миналата седмица обаче се отразиха на прогнозния потенциал на реколтата от ранните сортове “, споделя Моника Тиерно, генерален директор на дружество, обединяващо 15 кооперации от долините Jerte и La Vera.
„Черешовите дървета на нашите кооперации се отглеждат на различни височини, така че плодовете узряват на различни етапи. По-узрелите плодове са най-засегнати от дъжда. Има райони на по-голяма надморска височина, където плодовете все още узряват“, споделя още тя.
Производството на череши през този сезон в Испания се оценява на 20 милиона кг
Въпреки факта, че времето през април е помрачило началото на кампанията, фактор, който е повлиял и на други испански райони за производство, прогнозата за реколтата за сезона все още е доста добра, казва Моника. „Първоначално потенциалът за реколта беше оценен на около 24 милиона килограма. Очевидно това количество сега е намалено от дъжда, но дори като се има предвид възможността за още дъждове, производството през този сезон трябва да достигне поне 20 милиона килограма“, допълва тя.
„Вярно е, че в момента качеството като цяло е лошо“, казва генералният директор. „И при всички случаи първите сортове също са обикновено по-меки, въпреки че имат своята ниша на пазара, защото са първите и всички са нетърпеливи да ги изпробват. Сега очакваме пристигането на по-качествени, по-твърди сортове, за да можем да снабдим пазарите с по-големи гаранции. Ще започнем с тях този уикенд и до 2 седмици ще имаме и по-големи обеми плодове “, коментира тя.
Втора кампания по време на пандемия
Това ще бъде втората кампания за череши Jerte от началото на пандемията. Труден контекст, в който все още съществуват същите предизвикателства, но с който секторът ще се сблъска с опита, придобит през миналата година.
„Ясно е, че пандемията продължава да ни се отразява. В случая с Испания има много сектори, свързани с туризма, които не работят с пълен капацитет, а това означава, че някои канали на продажби са по-засегнати. Освен това навиците на консумация също са се променили и много хора са спрели да се хранят навън и са избрали да се хранят у дома. Тъй като работим както с търговци на едро, така и с големи магазини национално и на международно ниво, виждаме, че продажбите са компенсирани, защото въпреки че в някои от тях те са намалени, в други се увеличават “, казва Моника. „Да се надяваме, че както видяхме миналата година, ще има период на някаква относителна нормалност през лятото, особено през юни, когато очакваме повечето обеми от череши. За нас е важно да имаме колкото се може повече канали за продажба“, допълва тя.