Проучване на Българска национална асоциация „Активни потребители“ сочи, че само в 18% от изследваните търговски марки няма добавено сухо мляко, а в 82 на сто е сложена млечна пудра. Анализите са направени на база 17 различни марки прясно мляко, закупени от търговската мрежа в края на миналата година. От тях 5 са UHT продукти. Маслеността на млеката варира от 0,1 до 3,7%, като пробите са описани и кодирани. От всяка опаковка са отлети в стерилни контейнери 150 мл и изпратени в лабораторията, поясняват от потребителската организация.
Анализите са установили, че едва в три (от 17) търговски марки най-вероятно няма добавено сухо мляко. В тях съдържанието на фурозин е минимално. Фурозинът е основен индикатор за топлинна обработка на прясното мляко. Той се образува в малки количества при пастьоризация, стерилизация или UHT обработка на млякото. При термично сушене обаче съдържанието му нараства силно и затова се натрупва най-много в индустриалната млечна пудра. Повече фурозин открит в прясното/суровото мляко означава по-високи нива на добавена млечна пудра. С други думи измервайки съдържанието на фурозин откриваме подправяне на търговските продукти с добавена млечна пудра, уточняват от „Активни потребители“.
В други 4 проби вложената млечна пудра отговаря на диапазон 10 – 49%, а най-многобройната категория е на млеката съдържащи между 50 и 85% млечна пудра – 7 марки. При останалите 3 проби количеството на сухото мляко е над 85%, т.е. в тях едва ли има прясно мляко.
Междувременно в момента продължава общественото обсъждане на Наредба, регулираща етикетирането на сухите млека. Повече за новите изисквания към сухите млека, четете в априлския брой на списание A zona.