Анализ: Какви земеделски практики включват еко-схемите в новата ОСП

Лилия Александрова
Лилия Александрова
9 Минути

Схемите за климата и околната среда, или еко-схемите, са основна част от реформираната Обща селскостопанска политика след 2020 г. Проведените досега преговори между евроинституциите се развиха в две основни посоки – дали схемите да се прилагат задължително или доброволно. Все още има много въпроси по отношение на това какво да бъде действителното съдържание и дизайнът на еко-схемите.

В началото на октомври 2020 г. Европейската комисия представи дългоочакваните четири водещи еко-схеми, които ще се съдържат в регламента за националните стратегически планове за ОСП. Предложението беше представено от Михаел Нияр, зам.-директор на ГД „Земеделие и развитие на селските райони“ и беше обсъдено в петък в Европейския парламент.

Предложението за четирите екосхеми беше обявено през май 2020 г. като част от стратегията „От фермата до трапезата“, и по-специално в анализ на EК за връзките между реформата на ОСП и Зеления пакт. „Подчертава се необходимостта от по-голяма яснота по отношение на обхвата на еко-схемите. Ето защо Европейската комисия би могла да предостави допълнителни указания относно земеделските практики, които са особено подходящи за справяне с предизвикателствата, очертани в Зеления пакт, като например във връзка с намаляването на употребата на пестициди, управлението на хранителните вещества или подкрепата за развитие на биологичното земеделие. Тези предизвикателства могат да бъдат адресирани с помощта на еко-схемите.“, се казва в работния документ на Комисията.

Четирите основни еко-схеми включват следните практики

Основни еко-схемиЗемеделски практики в еко-схемата
Лесовъдство•  Списък със засегнати региони (в зависимост от нуждите)

•  Минимална наситеност на дърветата (x1 дървета на ха за определени култури, x2 дървета на ха за пасища)

•  Правила за управление на дърветата, за да се извлече максимална полза за биологичното разнообразие, напр. без рязане през периода на гнездене (да се определи според региона), без използване на торове и пестициди

• Други

Агроекология• Органично земеделие: фермерите получават плащанията при единственото условие, фермата да изпълнява задълженията, установени в Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета.

• Устойчиви практики за управление на земите: земеделски производители, които следват някои практики за управление на земите, надхвърлящи условията или както е определено в биологичния регламент. Тези практики могат да включват редуване на посевите, торене на почвата с източник на азот с ниско освобождаване, използване на естествени вещества като продукция за растителна защита с акцент върху здравето на растенията чрез намаляване или липса на използване на химически торове.

• Подобрена ротация на културите, при основното условие, фермерът да включи освен основните култури за ротация, и други култури, включително Х % площи засадени с фиксиращи култури.

• Характеристики на ландшафта, по-висок дял на постоянно затревени площи и допълнителни елементи към устойчивите практики

• Угари с подобрен видов състав, предназначен за опрашване, земеделски земи или други целеви видове

• Подкрепа за ниско до умерено ниво на паша в целевите райони.

• Изпълнение на цветни ивици, граничещи ивици и полета с високо разнообразие от пасища, посветени на биологичното разнообразие

Прецизно земеделие• Планове за управление на хранителните вещества, където:

o  с подкрепата на консултанти фермерът изготвя план за хранителни вещества, обхващащ цялата ферма

o земеделският производител прилага плана през годината и докладва в реално време (например към централно хранилище на данни на държава-членка)

o всяко значително отклонение от плана създава необходимост от повторен контакт с консултантските служби за коригиране на ситуацията

Въглеродно земеделие• Базирана на резултатите система за отстранен еквивалент на CO2 или за подобрение на произведеното количество емисии

• Изчисляване на разходи / загуби от доходи чрез спрени/по-малко емисии CO2 (напр. ниво на прилагане на добри практики)

• Мониторинг, докладване и проверка (от съществено значение за събирането на данни и изчисляване на намалението на парниковите газове) възможни ползи от пазара на въглерод, в зависимост от висококачествените мониторинг, докладване и проверка и бенчмаркинг

По-ясни ли са тези еко-схеми?

Инициативата на ЕК да изясни детайлите по еко-схемите и да убеди по-голямата част от заинтересованите страни, които не гледат положително на тези схеми, е похвална, според ARC2020. При това експертите повдигат няколко въпроса:

– Как ще се прилагат една или няколко практики по еко-схемите

Земеделските производители могат да кандидатстват и да прилагат една или повече от изброените практики. Ще има ли разпоредби за разграничаване на тези ситуации при плащанията?

Предлагане или усвояване на практики по една схема

Комисията предвижда, държавите-членки да съставят списък със земеделски практики, полезни за климата и околната среда. Този списък може да бъде концентриран в една от схемите. Как Комисията ще гарантира, че държавите-членки предлагат и стимулират възприемането на широк спектър от практики по еко-схемите?

Причина за включване на прецизното земеделие в еко-схемите

Комисията предлага еко-схемите да се предоставят или като (а) плащания в допълнение към подпомагането на основния доход, или (б) компенсация на земеделските производители за направените им допълнителни разходи и пропуснати доходи. Прецизното земеделие е широко подкрепено от всички страни и няма съмнения, че това предложение ще бъде привлекателно и за държавите-членки, които имат забележки към еко-схемите. Прецизното земеделие печели симпатии заради твърденията, които често идват от търговците, че намалява разходите, от полза е за околната среда и увеличава доходите на фермерите.

В този контекст, ако наистина се потвърди, че земеделските производители спестяват време, намаляват разходите и имат по-високи доходи, то частта относно направените разходи и пропуснатите доходи не може да представлява валидна основа за подпомагане на прецизното земеделие.

Освен това, ако допълнително подпомагане на доходите е основната рационалност за включване на прецизното земеделие в еко-схеми, Комисията, членовете на ЕП и държавите-членки трябва да са наясно, че прецизното земеделие не може да бъде еднакво приложено за различните видове земеделски системи и може да благоприятства по-нататъшната концентрация и неравенствата в селскостопанския сектор.

Необходими са допълнителни предпазни мерки и разпоредби, за да се избегне това, както и да се гарантира, че публичните политики насочват прецизното земеделие към намаляване на суровините, по-добро управление на природните ресурси, но също така поставя под съмнение настоящата неустойчива система в селскостопанските и хранителните пазари, вместо да я изостря.

Безпокойство създава факта, че както показва историята, когато държавите-членки са представени с най-лесната, но най-малко зелена опция, държавите-членки често избират това, преди и преди всичко други, по-истински зелени опции. Опасенията са, че всички пари от еко-схемата могат да бъдат похарчени за този инструмент.

От ARC2020 предлагат индикативен списък на еко-схемите

— намаляване на добитъка, премия за екстензивно земеделие

— ротация на културите със зеленчуци на всеки 4 години или повече

— затревяване като част от протеиновата стратегия

— лесовъдство

— агроекологични техники според Документа на IFOAM по екосхемите

— смесено земеделие

Тези основни еко-схеми бяха представени и обсъдени в Парламента и със сигурност ще имат ефект в реформата на ОСП. В това предложение на Комисията се подчертава, че еко-схемите се създават от държавите-членки в техния национален план за ОСП и се одобряват от Комисията. Публикуването на тези еко-схеми, целящо да даде примери за това, което Комисията очаква от държавите-членки, когато разработват своите еко-схеми, не ограничава възможния обхват на еко-схема, отбелязват от ARC2020.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама