За десета поредна година Европейският съюз отчита увеличаване на потреблението на фуражи за животни, което се е увеличило с 1,5% през 2019 г. и възлиза на 154 милиона тона. Потреблението нараства със среден годишен темп от + 1.6% от 2007 до 2019 г., а динамиката на растежа остава като цяло стабилна с незначителни колебания през този период, съобщава IndexBox.
През 2019 г. пазарът на храна за животни в ЕС се увеличи с 0,5% до 50,2 млрд. Долара ( изчисления на IndexBox ), като се повиши за трета поредна година след тригодишен спад. Тази цифра отразява общите приходи на производителите и вносителите (с изключение на логистичните разходи, маркетинговите разходи на дребно и маржовете на търговците, които ще бъдат включени в крайната потребителска цена).
Пандемията на COVID-19 оказва мощно въздействие върху много пазари и икономиката като цяло, вкл. и върху икономиката на Европейския съюз. На фона на въвеждането на карантинните ограничения производството в цели сектори на икономиката намалява и на практика спира международната транспортна дейност, в резултат на което доходите на потребителите рязко намаляват и моделите на потребителското поведение се променят.
Животновъдният сектор обаче е по-малко засегнат от тези краткосрочни шокове, тъй като карантинните мерки не са довели до рязко намаляване на броя на селскостопанските животни. По този начин през март-юли 2020 г. в ЕС няма рязък спад в производството на фуражи за селскостопански животни в сравнение с миналата година. Не се наблюдава и изразен растеж, но такъв не се и очаква поради доста стабилното представяне на сектора на животновъдството и липсата на предпоставки за рязко увеличение на търсенето на животински продукти, независимо дали става въпрос за увеличение на населението или доходите.
Въпреки факта, че спадът в доходите на домакинствата най-вероятно трябва да попречи на растежа на търсенето на месо и млечни продукти, тези продукти остават основни в диетата на европейците. Спадът в търсенето от сектора HoReCa, затворен за няколко месеца, може да бъде частично компенсиран от увеличаване на потреблението в дома. Тъй като хората започнаха да се хранят и готвят главно вкъщи по време на пандемията, търсенето на продукти за дълго съхранение и готови за консумация меса и млечни продукти се увеличи. Съответно, някои от животинските продукти, които преди това са били доставяни в ресторантите и кафенетата, могат да бъдат изпратени за преработка, което е за подпомагане на земеделските производители.
Тъй като пазарът на фуражи за селскостопански животни е предимно b2b пазар, не се очакват драстични промени в каналите за продажба на фона на пандемията. С използването на дистанционна комуникация и електронно управление на документи обаче онлайн комуникацията става все по-важна дори в b2b сектора.
Още от обзора за пазара на фуражи в условията на пандемия може да прочетете в октомврийския брой на Агрозона.