70% от подадените проекти на българските земеделски производители по мерките на бизнеса – 4.1 и 4.2 няма да бъдат удовлетворени през този програмен период поради недостиг на бюджет. Недостигът на европейски пари вече е много значителен, стана ясно от думите на земеделския министър Десислава Танева. По двете посочени мерки проектната удовлетвореност вероятно няма да надвиши 30%, уточни тя при срещата, на която Лидъл България представи резултатите от износа в чужбина на български продукти през магазините от търговската верига .
“В настоящия програмен период има възможност да се окаже обвързана подкрепа на сектор Плодове и зеленчуци и това позволи да се задържи едно сравнително устойчиво ниво на производството, даже има лек ръст, независимо от съпътстващите проблеми, за които взехме мерки”, сподели министърът на земеделието. Търговията и износът на български селскостопански стоки расте с всяка година, уточни тя. Износът за 2018 г. на български селскостопански стоки е на сума 4.3 млрд. лева, което с повече от 4% нагоре, спрямо предходната година.
Стокообмена на земеделски стоки с ЕС е 75% от общия обем на търговия, най-значителен дял в него имат житните и маслодайните култури. Плодовете и доматите пък са с най-голям ръст на износа. Страната ни регистрира и увеличено положително търговско салдо с над 600 млн. лева, каза още земеделският министър. Другата добра тенденция е , че през миналата година има увеличение и на експорта на храни с добавена стойност.
Търговските вериги са една голяма тема за българските производителите на плодове, зеленчуци и храни, защото през тях минава по-големия оборот от търговията с храни, освен това те са желан партньор за българския производител, защото получават достъп до един добър пазар, каза още министър Танева. Тя пожела на Лидъл и другите търговски вериги да намерят формата, при която в българските производители да остава усещането, че комуникацията е достатъчно публична и всеки, който отговаря на изискванията на веригата ще има равен достъп до купувачите през нейните магазини.